Assyriska IK
Torns IF2 - 2Assyriska IK

Matchstart:ons 23 juni, 19:30
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Torns IF - Assyriska IK, 2-2 (1-2)
2021-06-30 12:40
Tvåmålsskytten Dylan Kosik Sulaiman med bollen. Foto: Göran Lenz/apb.se

I den trettonde omgången av Ettan Södra tog Torns IF emot Assyriska IK hemma på Tornvallen på onsdagskvällen inför midsommarhelgen. Matchen slutade 2-2 efter att Dylan Kosik Sulaiman gjort matchens första och sista mål.

Torn inledde matchen med fokus på defensiv stabilitet, rakt anfallsspel och omställningar. Assyriska rullade boll utan att komma igenom Torns uppställda försvar. Det ledde till en del lägen för hemmalaget, framförallt när Adam Olofsson vann nickdueller högt upp i plan. Redan i den 13:e minuten gav ett sådant anfall resultat när bollen spelades i sidled till Dylan Kosik Sulaiman som strax utanför straffområdet sköt in 1-0 nere vid ena stolpen.

Efter cirka 25 minuter förändrades matchbilden när Torn sjönk allt lägre och Assyriska kom allt närmre mål. Torn kom till matchen från en storförlust i derbyt och kanske gav det en nervositet och osäkerhet.

– Det var väldigt viktigt att resa oss efter derbyt. Det var också viktigt att sitta ihop och vara kompakta och få en bättre balans mellan försvar och anfall. Kanske gick det ut över offensiven lite, men vi skapade ändå fem-sex bra chanser under matchen som kunde blivit mål, sa tränare Robin Lindroos.

I den 31:a minuten kvitterade Amar Muhsin för Assyriska efter ett vacker anfall på vänsterkanten. I den 35:e minuten hade Axel Jidorf ett bra läge att återta ledningen för Torn, men bortamålvakten Gustaf Halvardsson kom ut bra och räddade. Istället kunde Assyriska ta ledningen i den 38:e minuten när ett skott blockerades och gick ut till Zackarias Faour som fick på en drömträff rätt upp i bortre krysset.

Den hade inte ens gått en minut av den andra halvleken innan Torn kvitterade. Ett snabbt anfall avslutades med att Felix Konstandeliasz släppte tillbaka bollen till Dylan Kosik Sulaiman som fick iväg ett skott som efter touch på en försvarare fick en otagbar bana över målvakten.

Efter kvitteringen hade Torn en bra period med chanser att återta ledningen, bland annat hade både Adham El-Youssef och Adam Olofsson avslut som gick tätt utanför. Därefter tog Assyriska över matchen och under 15-20 minuter dominerade man och pressade ned Torn djupt i eget straffområde.

Efter Assyriskas anstormning blev resten av halvleken jämnare och mot slutet böljade spelet fram och tillbaka med chanser åt båda håll. I den 88:e minuten sköt Simon Dimitrijevic tätt över efter att Assyriska tagit sig fram på högerkanten och spelat inåt, bakåt mot straffpunkten. Direkt därefter tvingade Dylan Kosik Sulaiman Assyriskas målvakt till en bra räddning på ett skott efter ett snabbt anfall. Innan domaren blåste av matchen hann inbytte Jamshed Asekzai avsluta ett anfall med en boll som gick i burgaveln precis utanför stolpen.

– Jag tycker jag nog att oavgjort var logiskt, både sett till spelet och till antalet chanser. Det var skönt med poäng idag, även om man kanske kunde önskat sig ännu mer, sa tränare Robin Lindroos efter slutsignalen.

För Torns del väntar närmast match i den första omgången av Svenska cupen mot FC Rosengård på onsdag 30 juni på Rosengårds IP. Därefter är det dags för hemmamatch i Ettan Södra igen lördagen den 3:e juli mot Lindome GIF med avspark klockan 13:00 på Tornvallen.