Lunds BK

Matchnummer: 000012092
Kollaps i Lundaderbyt
2021-06-21 16:30

Fredagskvällens Lundaderby på Klostergården slutade med en storförlust för Torn.

Årets första Lundaderby blev varken jämnt eller spännande. Hemmalaget Lunds BK tog ledningen redan i den åttonde minuten efter att Filip Bohman sprungit sig fri på en längre boll in bakom Torns backlinje och satt bollen i mål ur snäv vinkel. Kanske gjorde det målet att det spred sig en osäkerhet i Torns försvarsspel för därefter sjönk backlinjen djupare, laget blev långt och en stor yta lämnades för LBK att ställa om i.

I den 31:a minuten ökade LBK på sin ledning till 2-0 på en hörna. Även om det målet kom efter en tilltrasslad situation där marginalerna kanske gick LBKs väg så speglade det att hemmalaget genom hela matchen vann fler andrabollar och kändes aggressivare i närkamperna.

I den första halvleken skapade Torn trots allt en del lägen, så i paus levde hoppet om att kunna hämta in 0-2-underläget. Tyvärr inleddes den andra halvleken i samma stil som den första. När LBK ökade till 3-0 i den 54:e minuten hade det redan hängt i luften ett tag efter att Torn allt som oftast var väldigt defensivt obalanserade vid bolltapp. Mot slutet rann det iväg ordentligt när LBK med start i den 74:e matchminuten gjorde tre mål under fem minuter. Axel Jidorf hann med att reducera på nick för Torn innan LBK avslutade matchen med att göra 7-1.

Tornlägret var som sig bör kritiska efter insatsen.

– Det är för mycket juniorfotboll, sa kapten Niklas Nilsson redan i halvtidsintervjun.

– Sådana siffror ska bara inte finnas i derbyn. Vi har helt klart problem. Vi trodde vi kommit tillrätta med dem i senaste matchen mot Skövde, suckade tränare Robin Lindroos.

– Vi skämmer ut oss totalt. I den andra halvleken var insatsen pinsam, medgav tränare Tommy Berg.

När Brasiliens dröm i hemma-VM 2014 slutade med en 1-7-förlust i semifinalen mot Tyskland stannade ett helt land i chock. För Torns del finns det inte tid till att deppa för länge över den otroligt tunga förlusten i Lundaderbyt. Redan i övermorgon onsdag väntar en ny viktig match då vi tar emot Assyriska IK hemma på Tornvallen med avspark klockan 19:30. Köp gärna lotter inför matchen för att stötta Torns IF: