Skövde AIK

Matchstart:lör 12 juni, 16:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Matchnummer: 000012086
Torns IF - Skövde AIK, 3-2 (1-0)
2021-06-15 18:45
Felix Konstandeliasz klappas om efter sitt första mål i Torntröjan. Foto: Göran Lenz/apb.se

I lördags vann herrlaget på hemmaplan över Skövde AIK med 3-2 och bröt därmed en förlustsvit som stannade på fyra matcher.

Efter några riktigt sköna dagar med sol och sommarvärme blåste det rejält på Tornvallen när det var dags för match. Gästerna Skövde hade vinden i ryggen i den första halvleken och Torn bjöd dem närmast på ett par hörnor i inledningen när vinden ställde till det. På en av dem blev Skövdes kapten Filip Schyberg helt fri men hans nick gick en bit över ribban.

I den 8:e matchminuten återerövrade Torn bollen högt och efter ett par snabba passningar spelade Hugo Ahl bollen i djupled centralt till Dylan Kosik Sulaiman som fri med målvakten sköt bollen i mål.

Skövdes bästa kvitteringschans i den första halvleken kom i den 31:a matchminuten efter att slarv av Torns mittbackar gett Viktor Granath fri väg fram mot målet, men Rasmus Norlander stod för en fin parad och avvärjde. Därmed kunde Torn gå till halvtidsvila i ledning med 1-0.

Torn kom till matchen med fyra raka förluster i bagaget. I de matcherna hade laget aldrig legat under i halvtid, men sen hade det runnit iväg till ganska stora förluster i de andra halvlekarna. De matcherna hade varit mot lag i toppen av tabellen samtidigt som Torn haft en del skador på sina mer rutinerade spelare. Nu var frågan om Torn skulle klara av den andra halvleken mot Skövde bättre när ett par spelare nu var tillbaka från skadefrånvaro, inklusive Dylan Kosik Sulaiman som precis gjort sitt fjärde mål i årets seriespel.

– Dylan tillför mycket till laget, både med sin erfarenhet och sin spelstil som passar väldigt bra in i det sätt vi vill spela på. Sedan har han också en förmåga att samla laget och få alla att dra åt samma håll, sa tränare Robin Lindroos.

Den andra halvleken började på bästa sätt för Torns del. Kevin Robèrt kastade ett långt inkast i djupet till Dylan Kosik Sulaiman. Dylan spelade inåt bakåt till Felix Konstandeliasz som tryckte in sitt första mål för Torn till 2-0 i den 49:e minuten.

I den 70:e minuten reducerade Skövde efter att Jacob Sundelius tagit sig upp med bollen från sin högerbacksposition och precis utanför straffområdet avlossat ett skott nere vid den bortre stolpen. Innan nervositeten hann sprida sig i Tornlägret snappade Adham El-Youssef upp en slarvig passning på mittplan av Skövde och vände upp. Adham gick på avslut och med ett fantastiskt skott från 30 meter gjorde han sitt fjärde mål i Ettan Södra och ökade Torns ledning till 3-1.

I den 73:e minuten reducerade Skövde till 3-2. Den här gången på nick av Samuel Persson efter en hörna. Nu blev det trots allt en nervös avslutning på matchen, men Torn höll ut till slutsignalen och tog en viktig seger.

– Vi slappnade av lite för mycket efter vårt 2-0-mål, menade Robin Lindroos och fortsatte:

– Helt klart speciella omständigheter idag med den hårda vinden, för båda lagen. Men jag tyckte vi sökte rätt ytor och gick för det hela vägen, det var ett steg framåt. Välbehövligt både för poängens skull och för självförtroendet.

I nästa omgång väntar årets första Lundaderby. Avspark klockan 19:00 fredagen den 18:e juni på Klostergårdens IP mot Lunds BK.