Österlen FF

Matchnummer: 000012046
Stabil seger mot Österlen FF
2021-05-09 22:30
Jamshed Asekzai ville ta hela laget i sin famn efter sitt första mål för Torn. Foto: Stefan Robèrt

I sitt första Skånederby för säsongen spelade Torns IF på vackra Skillinge IP mot Österlen FF. Torn vann matchen med 3-1 efter en mållös första halvlek.

Torn startade gårdagens match med en helt annan intensitet i närkamperna än senast mot Åtvidabergs FF. Redan i den andra minuten sköt Ludvig Bergman en boll i ribbans underkant efter ett långt inkast. Adam Olofsson vann nickduellen efter studsen. Han fick inte bollen på mål den gången, men den duellen speglade karaktären på hela matchen för det skulle visa sig att Torn genomgående skulle vinna många dueller högt upp i plan.

Österlen hade mycket boll, men Torn försvarade sig kompakt och lämnade betydligt mindre ytor till motståndarna att anfalla i än tidigare under säsongen. I den 21:a minuten kom Österlens enda målchans i den första halvleken. Torn lyckades inte få undan bollen på en hörna och Zoran Jovanovic fick på en nick som gått tätt över ribban, men Lamin Sarr tog inga risker utan tippade ut den till en ny hörna.

Halvleken slutade som den startade med ett långt inkast som nickskarvades till Ludvig Bergman i bra läge, men den här gången gick avslutet högt över ribban.

Österlen började tidigt i den andra halvleken att lämna större ytor för Torn att spela i så bollinnehavet jämnade ut sig. Dessutom började Torn att spela sig fram till en del målchanser. Dino Mesic var nära ett par gånger, varav ett avslut som rullade precis utanför stolpen. Henrik Rossborg fyllde på från sin vänsterbackposition och avslutade ett vackert anfall med ett hårt skott, som tyvärr stack iväg rejält utanför mål.

När Torns ledningsmål kom i den 59:e minuten låg det i luften. Alan Asaad kom upp i press och bröt ett uppspel. Alan fyllde på och när bollen gick tillbaka till honom, efter att ett skott av Adham El-Youssef blockerats, lyfte han den över backlinjen till Dylan Kosik Sulaiman, som stötte in bollen via den ena stolpen.

– Mottagning eller skott, jag vet inte. Lite flyt kanske, men bollen gick i mål! skrattade Dylan efter matchen och fortsatte:

– Vi jobbbade bra defensivt och gjorde det svårt för Österlen. Vi följde matchplanen och föll tillbaka så de förde spelet lite, men vi var vassare framåt och hotade mer. Sen vet jag inte om de blev trötta också, det kändes så.

I den 70:e minuten ökade Torn sin ledning till 2-0 på en hörna. Adam Olofsson vann den första nickduellen, Ludvig Bergman vann den andra nickduellen och när sen en Österlenspelare försökte få undan bollen med en cykelspark hamnade den hos Adham El-Youssef som avslutade i mål via den andra stolpen.

Österlens reducering kom snabbt. I den 74:e minuten drog Jacob Blixt en frispark mot mål när Lamin Sarr nog väntade sig ett inlägg och så stod det 1-2.

I Torns två föregående matcher har reduceringsmål kommit vid tidpunkter som känts viktiga i efterhand. Borta mot Vänersborg ledde Torn med 2-0 och hemmalaget pressade på, men lyckades inte reducera förrän i den 87:e minuten och Torn kunde hålla undan. Hemma mot Åtvidabergs FF låg Torn under med 2-0, men lyckades reducera i den 71:a minuten, vilket räckte för att även hinna kvittera. Så nu kändes det lite överraskande som att det var match på Skillinge IP igen.

Alan Asaad missade hela försäsongen på grund av skador och har jobbat sig tillbaka under säsongsinledningen. När Alan i den 81:a minuten klev fram och återigen bröt ett uppspel högt upp i plan konstaterade de tillresta Tornsupportrarna i skogen i Skillinge att nu känns det som att den gamle Alan är tillbaka. Den här gången gick bollen till inhopparen Jamshed Asekzai som vände upp, fintade bort en glidtacklande försvarare, och från 20 meter elegant placerade in bollen i krysset till 1-3.

– Det känns riktigt bra. Hela matchen var bra från oss och sedan är det bara skönt för mig att hoppa in och göra mål. Det var efterlängtat, sa Jamshed om sitt första mål i Torntröjan.

Österlen skaffade fram en rejäl reduceringschans innan matchen var över. Precis som i första halvlek blev det farligt när Torn inte fick undan bollen ordentligt på en hörna. Den här gången fick Lassine Traoré ett läge helt fri framför mål. När alla var beredda att anteckna 2-3 stod Lamin Sarr för en fantastisk enhandsräddning och revanscherade sig för insatsen vid frisparken.

– Årets bästa bortamatch. Gediget och stabilt. Vi spelade bra och gjorde rätt saker. Jag är toknöjd, sken tränare Tommy Berg efter matchen.

Närmast väntar en hemmamatch redan nu på torsdag som inleder den kommande långhelgen. Avspark klockan 14:00 torsdag 13 maj mot Qviding FIF från Göteborg.