Vänersborgs IF

Matchnummer: 000012029
Uddamålsseger mot Vänersborgs IF
2021-04-25 10:45
Tornförsvaret firar vid slutsignalen att man hållit undan till seger. Bild från SportExpressen Play.

Igår tog Torn med sig tre poäng hem till Stångby efter att man på bortaplan besegrat serieledande Vänersborgs IF med 2-1.

Det var två lag som kom till matchen med olika resultat i bagaget. I förra omgången förlorade Torn stort med 1-5 borta mot Oskarshamns AIK, medan Vänersborg besegrade Assyriska IK med 4-1 på bortaplan. Därmed hade Vänersborg spelat imponerande 17 seriematcher i rad utan förlust.

Det krävdes två väldigt vackra långskott för att Torn skulle bli det första laget sedan den 5:e oktober 2019 att besegra Vänersborgs IF i seriespel och bryta deras 567 dagar långa förlustfria svit.

– Så klart väldigt skönt. Det var viktigt att studsa tillbaka efter förlusten senast, man vill inte hamna i onda spiraler som sätter sig i huvudet och är svåra att bryta, sa tränare Robin Lindroos.

Vänersborg började matchen bäst trots kraftig motvind, men efterhand började Torn ta sig in i matchen och tog över mer och mer. Ledningsmålet kom i den 21:a minuten. Torn spelade sig loss på vänstersidan där Alan Asaad vände upp och spelade över till Dino Mesic som drev framåt på högerkanten mot en fallande backlinje. När de flesta väntade sig att bollen skulle spelas ut till en framstormande Kevin Robèrt så gick Dino på skott och smällde in bollen i den bortre burgaveln.

Efter Torns ledningsmål tog Vänersborg tillbaka initiativet och skapade en del kvitteringsmöjligheter. Framförallt tog de sig runt på kanterna och hade ett par inspel längs marken som var farliga, men utan att få till ordentliga avslut. Istället utökade Torn sin ledning. Dylan Kosik Sulaiman spelade tillbaka till Felix Konstandeliasz som snabbt, på ett tillslag, spelade ut till Adham El-Youssef på vänsterkanten. Adham la bollen tillrätta utanför straffområdet och drog till rätt upp i krysset. 0-2 i den 39:e minuten.

I den andra halvleken blev det med en tvåmålsledning i ryggen och kraftig motvind mest försvarsspel för Torns del. Men fram tills det var en kvart kvar var det Torn som skapade de bästa målchanserna med sitt omställningsspel. Dino Mesic, Adham El-Youssef och Jamshed Asekzai hade alla bra lägen att punktera matchen men några fler mål för Torn blev det inte.

De sista 15-20 minuterna satsade Vänersborg allt framåt och Torn föll djupare för att till slut enbart ägna sig åt försvarsspel. Lamin Sarr stod för några högklassiga räddningar innan reduceringen till slut kom på en nick på en andraboll efter en hörna i den 87:e minuten.

– Vi hade gjort vår läxa och visste hur Vänersborg ville spela. Jag tycker inte de skapade så värst mycket sett över 90 minuter, men det blev nervöst på slutet, tyckte Robin Lindroos.

Matchen som helhet var mycket kamp och mindre skönspel med få längre sekvenser av bollinnehav för något av lagen. Kanske var det vinden som gjorde det svårspelat, kanske var det lite krampaktigt riskminimerande i Torn efter förlusten senast, kanske var det två hårt kämpande lag som gjorde det svårt för varandra. Oavsett vilket red Torn ut Vänersborgs anstormning på slutet och höll undan till seger bland annat tack vare bra målvaktsspel.

– Det var riktigt skönt att kunna göra de räddningarna och åka hem med tre poäng, sa Lamin Sarr i TV-sändningen efter slutsignalen.

Efter två matcher i rad på bortaplan är det nästa vecka dags för årets andra hemmamatch. Avspark klockan 14:00 lördagen den 1:a maj mot Åtvidabergs FF.

– Ja, och då blir det äntligen gräspremiär, sa Robin Lindroos med ett leende.