Oskarshamns AIK

Matchnummer: 000012020
Storförlust mot Oskarshamn
2021-04-18 11:10
Adham El-Youssef gör Torns reduceringsmål. Bild från SportExpressen Play.

Torn åkte på en rejäl förlust med 5-1 på bortaplan mot Oskarshamns AIK igår under lördagseftermiddagen.

Hemmalaget började matchen klart bäst och tog ledningen redan i den 7:e minuten när Filip Jägerbrink från nära håll stötte in ett inspel från högerkanten. Torn lyfte sig efter den bleka inledningen och även om Oskarshamn var det bättre laget under den första halvleken så skapades det ordentliga chanser åt båda håll.

Torns bästa kvitteringschanser hade Alan Asaad, som fick se sitt skott gå rakt på hemmalagets målvakt Gustav Nyberg, och Dylan Kosik Sulaiman, som tog sig fram mot ett friläge där Nyberg var långt ute och hann avvärja. Istället kunde Oskarshamn öka sin ledning till 2-0 när de strax innan pausvilan gjorde mål på en av sina chanser. Återigen var det Filip Jägerbrink som gjorde målet, den här gången efter matchens snyggaste anfall.

– Vi hamnade snett på det från början, släppte in ett tidigt mål och det blev mentalt jobbigt för oss för vi vet hur svårt vi haft för Oskarshamn på deras hemmaplan vid tidigare tillfällen. Vi lyckades inte riktigt med vårt presspel och lämnade ytor till Oskarshamn som spelade igenom oss och kom till bra lägen, samtidigt som vi inte var ofarliga, tyckte tränare Robin Lindroos om den första halvleken.

Efter fem matcher på Arena Oskarshamn är Torns facit nu en seger och fyra förluster. Det återstår 27 omgångar av Ettan Södra så det finns gott om tid att dra lärdomar och gå vidare från gårdagens match. Värre var det 2013. Då möttes lagen mot slutet av säsongen i toppstriden av division 2 och Oskarshamn vann till slut med 5-0 efter att ha dödat matchen direkt i inledningen. Oskarshamn tog hem division 2 det året och har spelat i Ettan sedan dess, medan Torn fick vänta till 2017 på sin serieseger och avancemang.

I den 61:a minuten gjorde Oskarshamn 3-0. Den gången kunde Sadmir Zekovic stöta in bollen från nära håll efter ett inspel från vänsterkanten. Torn reducerade nästan direkt därefter. Adam Olofsson spelade ut till Kevin Robèrt som slog ett inlägg mot nyinbytte Adham El-Youssef i den bortre delen av straffområdet. Adham sköt bollen i mål och Torns bäste målskytt under försäsongen gjorde därmed sitt första mål i årets seriespel.

Efter reduceringen tryckte Torn på och möjligen kunde man ana att lite stress började smyga sig in i hemmalaget. Men en straffspark i 74:e minuten släckte definitivt Torns hopp om poäng och hemmalaget kunde sen även göra 5-1 i den 80:e minuten.

– Inför andra halvlek ändrade vi lite grann och hade en bra period. Vi gick verkligen för att försöka komma ifatt målmässigt, men blottade oss då bakåt vilket Oskarshamn var skickliga på att utnyttja, konstaterade Robin Lindroos.

Torn brukar åka på någon rejäl förlust varje säsong. Till exempel blev det i oktober förra året 4-0 mot Utsiktens BK på Ruddalen i Göteborg.

– Den här matchen skall vi lägga bakom oss snarast möjligt, men en eloge till spelarna för att de visade karaktär när de kämpade ända till slutsignalen trots att vi låg under med ett antal bollar, sa Robin Lindroos och fortsatte:

– Jag hoppas det här var årets bottennapp, så får vi ta nya tag framåt.

I nästa omgång väntar serieledande Vänersborgs IF på bortaplan. Avspark klockan 14:00 lördagen den 24:e april på Vänersvallens konstgräsplan.