Tvååkers IF

Oavgjord premiär mot Tvååker
2021-04-03 12:35
Dylan Kosik Sulaiman firar sitt mål med Dino Mesic. Foto: Göran Lenz/apb.se

Igår inleddes Ettan Södra 2021 och först ut var vår bortamatch mot Tvååkers IF. Det blev en match med två olika ansikten där lagen förde spelet varsin halvlek och det resulterade i att matchen slutade 1-1.

Försäsongen är över för den här gången och igår var det dags för årets nyformerade trupp att spela sin första tävlingsmatch. Torn kom till start med fyra spelare som gjorde sin debut i Ettan, varav tre stycken – Lamin Sarr, Hugo Ahl och Adham El-Youssef – är födda 2001. De omgärdades av några med betydligt mer rutin. Kapten Niklas Nilsson, som inledde sin karriär i Torns Boll & Lek på hösten 1993, gör nu sin 18:e säsong i vårt A-lag. För Adam Olofsson är detta den åttonde säsongen i Torntröjan, medan det för både Ludvig Bergman och Dylan Kosik Sulaiman är den sjätte säsongen.

Det var gästerna Torn som inledde matchen bäst. Redan i den 15:e minuten kom ledningsmålet. Adam Olofsson lyfte in en boll i straffområdet och en misslyckad rensning hamnade framför Dylan Kosik Sulaiman som behärskat placerade in bollen i mål. Bara ett par minuter senare var det nära att Dylan blev tvåmålsskytt när Dino Mesic jobbade fram en boll till honom, men den gången gick Dylans skott i underkanten av ribban.

Med halvtimmen spelad kom Tvååker bättre in i matchen och började framförallt skaffa fram hörnor. Något som sen skulle hålla i sig genom hela matchen och Tvååker vann till slut hörnstatistiken med hela 11-1. Närmast en kvittering var de på en nick i bra läge som gick över, samt när målvakten Lamin Sarr spelat lite väl övermodigt i eget straffområde, men då bjöd Tvååkers anfallare tillbaka med ett löst avslut rakt på Lamin.

0-1 stod sig till pausen och vi kunde konstatera att Dylan gjort årets första mål i det svenska seriesystemet.

– Vi började bra och satte ganska bra press på dem. Efter målet så slog vi av lite på takten och då kom de in mer i matchen. Vi får försöka fortsätta pressa dem i andra halvlek, sa Dylan Kosik Sulaiman i TV-intervjun i pausen.

I den andra halvleken var det istället Tvååker som förde spelet. Framförallt vann de under en lång period nästan alla andrabollar och därmed fick Torn mest koncentrera sig på försvarsspel. Några riktigt heta kvitteringschanser skapades dock inte utan istället kom kvitteringen på en straffspark i den 68:e minuten. Lamin Sarr gick åt rätt håll, men Rasmus Anderssons straffspark var hård och välplacerad nere vid stolpen.

Efter sitt kvitteringsmål hade Tvååker sin bästa period i matchen och under en tiominutersperiod kändes det som att de var på väg att lyckas vända till seger. I den 80:e minuten gjorde de ett mål på en hörna, men det dömdes bort, antagligen för att bollen var över kortlinjen när den spelades tillbaka in till målnickande Johan Andersson. Tornsupportrarna på plats drog en gemensam suck av lättnad och påminde varandra om hur Tvååker hösten 2019 kvitterat till 2-2 i den 94:e minuten efter att en boll som alla på plats hävdade var över linjen nickats tillbaka in i plan. Den här gången var det istället Tvååkers supportrars tur att känna sig frustrerade.

De avslutande tio minuterna på matchen höjde sig Torn och började skapa chanser igen. Det bästa läget hade inbytte Mirza Halvadzic i den 84:e minuten, men han fick inte till avslutet i öppet läge när en annan inhoppare, Jamshed Asekzai, spelat bollen tillbaka till honom.

Det blev inga fler mål och precis som förra året slutade premiären 1-1. Den gången var det på hemmaplan mot Assyriska IK och när säsongen 2020 var slut hamnade Assyriska på femte plats och Torn på åttonde. Den här gången var det på bortaplan mot ett Tvååker som gått fantastiskt bra under försäsongen och det skall bli väldigt intressant att se hur Torn följer upp den här inledningen.

– En premiär är alltid en premiär. Samtidigt tycker jag att vi inte riktigt vågar spela när vi har vår 1-0-ledning. Vi känner att vi ligger ganska bra försvarsmässigt och tror att vi vinner med 1-0. Sen är det svårt att komma igång igen när de får in 1-1. Det är alltid tufft att tappa en ledning, men med lite distans så är väl oavgjort borta mot Tvååker helt ok. Det är viktigt att inte förlora premiären, summerade Niklas Nilsson efter slutsignalen i TV-sändningen.

Nu väntar det hemmapremiär mot FC Linköping City. Avspark klockan 14:00 lördagen den 10:e april på Tornvallen i Stångby.