Varbergs BoIS

Matchstart:tis 09 mars, 18:00
Plats:Konstgräsplan
Serie:Träningsmatcher Herr
Torns IF - Varbergs BoIS, 0-2 (0-1)
2021-03-11 18:08
Det blev förlust med 0-2 mot Varbergs BoIS. Foto: Göran Lenz/apb.se

I tisdags kväll spelade Torn en träningsmatch hemma på Tornvallen mot allsvenska Varbergs BoIS. Vi låter tränare Tommy Berg ge sin syn på matchen och Torns insats.

– En bra match där vi fick arbeta med stora delar av vårt arbetssätt. Första kvarten fick vi i deras press möta ett större antal spelare och ett högre tempo än vi gjort tidigare. Är väldigt nöjd med att vi efter första kvarten löste deras press och sen hade perioder där vi drev matchen med ett eget bollinnehav och skapade chanser, samt hade bra återerövring. Arbetsinsatsen vi hade får bli en referens för oss inför kommande matcher. Den imponerar verkligen.

Varbergs BoIS tog ledningen i den 17:e minuten när man utnyttjade ett lite sämre uppspel från Torn och visade sin klass när man ställde om. Efter ett par snabba kombinationer på högerkanten spelades bollen in till Simon Karlsson Adjei som avslutade distinkt nere vid ena stolpen.

Torns bästa chans i den första halvleken var en frispark från Adham El-Youssef som den tidigare Tornmålvakten Philip Mårtensson fick sträcka ut på för att få ut till hörna. Vid ett av tillfällena som Torns höga presspel gav result tog sig Jamshed Asekzai fram till ett bra läge och gick omkull, men domaren vinkade avvärjande när Jamshed vädjade efter en straffspark.

Lagen gick till halvtidsvila med Varberg i en 1-0-ledning.

Mitt i en bra period av Torn ökade gästerna i den 57:e minuten sin ledning till 2-0, vilket också blev slutresultatet. Återigen straffade Varberg ett dåligt uppspel med fart och individuell skicklighet. Den här gången drev Gustav Nordh bollen framåt innan han sköt i krysset.

I den 79:e minuten blev gästernas Alexander Johansson utvisad efter två gula kort i tät följd i samband med en diskussion med Ludvig Bergman som klarade sig med ett gult kort.

– Vår bästa period i matchen var den första kvarten av andra halvlek, där spelade vi bra och skapade ett tryck, men ett bolltapp innebar 0-2. Jag har inga större problem med det, då misstag är en del av fotbollen. Så länge vi gör arbetet ordentligt direkt efter så kommer vi gå mer plus än minus.

– Däremot tycker jag att vi var svaga i minuterna 60-75. Då hade vi bollinnehav på egen planhalva utan spets. Vi använde inte storleken på planen, utan började istället ofta om hemma hos Sarr. Det måste vi bli bättre på. Sen skapade vi inte ett tillräckligt tryck efter deras utvisning. Men många av de delarna som vi var sämre på är precis de som vi planerat att arbeta med de sista försäsongsveckorna så det kommer att komma.

Torns bästa möjlighet i den andra halvleken hade Kevin Harletun efter att han tagit sig in från kanten via ett väggspel in centralt, men avslutet gick över ribban.

– Över det stora hela en nyttig match där vi arbetade tillsammans. Vi fick mer tävlingsnerv än tidigare med att vi blir straffade på bolltapp, bör ha en straff, och de får ett rött kort. Så lite mer likt en tävlings- än en träningsmatch för oss.