IFK Malmö

Uddamålsseger mot IFK Malmö
2021-03-07 12:40
Dino Mesic på väg mot målet. Foto: Göran Lenz/apb.se

Igår spelade herrlaget för andra gången på tre veckor hemma på Tornvallen mot IFK Malmö. Det blev en målrik tillställning och precis som senast vann Torn med uddamålet. Den här gången slutade matchen 3-2.

– Det var en match där vi blandade och gav en hel del i vår prestation. Första tjugo minuterna av båda halvlekarna är vi inte riktigt nöjda med. Vi fick då inte igång vårt spel och gjorde det mesta lite omständligt och svårt. Den övriga tiden av matchen gör vi det bättre och skapar en hel del chanser, tycker tränare Robin Lindroos.

Torn hade mycket boll inledningsvis, men utan att få kontroll på händelserna. IFK fyllde på ordentligt när de gick till anfall och hade ofta 5-6 spelare inne i Torns straffområde när bollarna kom in dit. I den 16:e minuten fick IFK Malmö en straffspark efter att Emil Jönsson gått omkull i en duell med Niklas Nilsson. Besnik Rustemaj väntade ut Rasmus Norlander, som debuterade i hemmamålet, och placerade säkert in straffen.

I underläge började Torn ta över spelet och skapa chanser. Adham El-Youssef tog sig ofta runt på högerkanten och i den 22:a minuten gav det resultat. En IFK-försvarare försökte få undan ett inspel från Adde längs marken mot Niclas Lundberg, men han lyckades inte bättre än att han oturligt stötte in bollen i eget mål.

I den 42:a minuten fälldes Niclas Lundberg centralt strax utanför straffområdet. Inför den efterföljande frisparken stod Dino Mesic och Adham El-Youssef och diskuterade alternativen. Den här gången tog Dino hand om den och tryckte in bollen nere vid stolpen i målvaktens hörn. Torn hade därmed vänt ställningen till 2-1 lagom till pausvilan.

I den andra halvlekens inledning tog IFK över spelet. Gästerna ändrade formation och stängde Torns centrala uppspelsvägar så att hemmalaget i perioder blev djupt nedtryckt och passivt. När kvitteringen kom i den 68:e minuten kändes det som att den hängt i luften ett tag. Kofi Yeboah Addae fick god tid på sig strax utanför straffområdet och utnyttjade det på bästa sätt genom att elegant skjuta in bollen otagbart i krysset till 2-2.

Även denna gången verkade IFK:s mål fungera som en väckarklocka för Torn som återigen höjde intensiteten direkt. Kevin Harletun vände bort sin försvarare i den 71:a minuten och fälldes när han sen satte full fart mot mål. Nu var Dino utbytt så Adde hade ingen att diskutera med den här gången, utan det var bara för honom att ta hand om frisparken på egen hand. Resultatet blev en av de snyggaste frisparkarna på många år på Tornvallen när Adde från en bra bit utanför straffområdet sköt in bollen hårt i målvaktens högra kryss.

På slutet av matchen hade Torn en del chanser att utöka ledningen. Närmast kom man när Olof Gullberg sköt ett skott i ribbans underkant som studsade ned någon meter framför mållinjen. Men det blev inga fler mål och matchen slutade 3-2.

– Är nöjd med hur vi tog oss tillbaka in i matchen, att vi fick se delar i vår offensiv som vi jobbat med i veckan och att vi vann matchen. Sen finns det saker vi behöver kika lite närmare på och förändra inför kommande matcher. Men än finns det tid till det innan seriespelet drar igång, säger Robin Lindroos.

Dagen innan matchen blev det officiellt klart att vår målvakt Lamin Sarr har blivit uttagen till Gambias landslag. Han är med i truppen som ska kvala till afrikanska mästerskapen i slutet av mars. Så efter segern firade klubben Lamins landslagsuttagning med att bjuda spelare och funktionärer på gambisk mat. Men mer information om detta kommer i en senare artikel.

På tisdag 9 mars är det match på Tornvallen igen. Då möter vi allsvenska Varbergs BoIS med avspark klockan 18:00.