IFK Malmö

Serie:Träningsmatcher Herr
Seger över IFK Malmö
2021-02-14 11:50
Tobias Karlsson i kamp om bollen på mittfältet. Foto: Göran Lenz/apb.se.

Igår spelade herrlaget träningsmatch hemma på Tornvallen för första gången i år. För motståndet stod seriekonkurrenten IFK Malmö. I strålande solsken fick vi se ett truppbygge som börjar ta form i en match som slutade med seger med 2-1.

– Det såg stabilt och positivt ut på alla fronter. Vi var närmare betydligt fler mål än de ett 2-2-mål, tycker tränare Robin Lindroos.
Hemmalaget tog tag i taktpinnen ganska tidigt i den första halvleken och började framförallt skapa en del bra inläggslägen, men utan att få till riktigt farliga avslut. I den 32:a minuten resulterade det spelmässiga övertaget i ett ledningsmål. Torn pressade och vann bollen högt, vilket gav Adham El Youssef utrymme att skicka in bollen i bortre burgaveln med ett välplacerat skott från strax utanför straffområdet.

– Vi hade två matchplaner och vi fick bra effekt av båda. Det vi tränat på under veckan tog spelarna verkligen till sig. Vi praktiserade två olika försvarsspel. I den andra halvleken gick vi över till det låga som har varit framgångsrikt under några år, säger Robin Lindroos och fortsätter:
– Men i första halvlek spelade vi ett högt försvarsspel, som vi hade några nya tankar kring och jag tycker att vi fick ut mycket. Framför allt vid 1-0-målet där vi klev dit direkt med bollvinst och utspel på kanten, följt av inspel, kamp och ett snabbt avslut i bortre.
Fem minuter efter öppningsmålet ökade Torn sin ledning. Adam Olofsson lyfte en boll över gästernas backlinje till en djupledslöpande Kevin Harletun. Fri med målvakten lobbade Kevin behärskat in bollen. Därmed kunde Torn gå till halvtidsvila i ledning med 2-0.

Ju längre den andra halvleken led desto svårare blev det att se tydliga linjer i spelet så som det ofta blir under försäsongsmatcher med en massa byten i båda lagen. Torn fortsatte emellertid att skapa klara målchanser under hela matchen. Bland annat fick Tobias Karlsson se ett avslut gå tätt utanför stolpen och Kevin Robèrt fick inte bollen under ribban när han störtade fram på ett inlägg från Dino Mesic. Några fler mål blev det dock inte för hemmalaget. Istället kunde IFK Malmö fastställa slutresultatet genom att nicka in en hörna i den 82:a minuten.

Det känns som att årets truppbygge börjat ta ordentlig form även om det är långt kvar tills transferfönstret stänger. Mot IFK Malmö var det tre provspelare i truppen.

– Vi får se hur det blir. Man har alltid en tanke efter slutsignalen och spontant såg det bra ut. Men vi ska först analysera videon av matchen och kommer sedan att ta beslut under kommande vecka, avslutar Robin Lindroos.