FK Karlskrona
Torns IF0 - 3FK Karlskrona

Matchstart:lör 21 november, 15:00
Plats:Tornvallen, Stångby konstgräs
Torns IF - FK Karlskrona, 0-3 (0-1)
2020-11-24 17:35
Ludvig Bergman ser sitt avslut räddas av Karlskronas målvakt. Foto: Göran Lenz/apb.se

Årets sista hemmamatch slutade i en klar förlust med 3-0 mot FK Karlskrona.

Med sin vinst i förra omgången säkrade Torn definitivt en plats i Ettan även nästa säsong. I och med att den pressen försvunnit fanns det förhoppningar om att Torn skulle kunna spela ut och avfärda redan avhängda jumbon FK Karlskrona och på så sätt befästa sin plats på den övre halvan i tabellen. Men så blev det inte alls. Istället stod hemmalaget för en ganska loj insats som gästerna utnyttjade på ett effektivt sätt.

– Förlust på hemmaplan med 0-3 svider alltid och det ska det göra med, säger tränare Richard "Kalle" Ringhov.

Det var Torn som förde matchen och också skapade de flesta chanserna. Vid de tillfällen hemmalaget försökte kombinera sig fram till lägen gjorde man det dock lite väl omständigt för sig, eller så rann insticken i djupled iväg för snabbt under de svårspelade förhållandena med regn och rejäl blåst. Farligast blev det istället när man gick på skott utifrån.

I den 43:e minuten kom Karlskrona upp i ett av sina få anfall under den första halvleken och Jerry Schylström spelades fri på vänsterkanten. När Jerry tagit sig någon meter in i straffområdet sköt han behärskat in bollen i mål. Därmed fick Torn gå till pausvila i underläge 0-1.

– En konstig match där vi nog har bollinnehav på 70%, men det avgör inte alltid om man vinner matchen. Väderförutsättningarna var extrema för bägge lagen. Vi hade medvind i första halvlek och borde gjort ett par mål. Nu gjorde Karlskrona 0-1 i den 43:e minuten och det kändes tungt, suckar Kalle Ringhov.

I den andra halvleken utökade Karlskrona sin ledning till 2-0 i den 51:a minuten genom Alexander Petersson. Karlskronas andra mål verkade lite som en väckarklocka för Torn och under en period höjde man tempot och tryckte på. Närmast ett reduceringsmål var man i den 56:e minuten när Ludvig Bergman fick ett friläge, men bortalagets målvakt Philip Olsson kom ut och räddade avslutet. Istället gjorde Karlskrona 3-0 på en hörna i den 66:e minuten och därmed blev resten av matchen en ganska avslagen historia.

– I andra halvlek så gjorde Karlskrona både 2 och 3-0 och då var den dagen förstörd. Stark vind och ösregn gjorde att det präglade matchen. Vill absolut inte förklara bort förlusten på vädret för det var lika för bägge lagen. Karlskrona försvarade sig organiserat och bra med flera spelare på rätt sida boll hela tiden. Precis så som vi vill försvara oss. Däremot var vi, främst i första halvlek, mycket omständiga, och speciellt när vi hade möjlighet till inspel i box så stampade vi på den och skulle börja om, vilket då gjorde att motståndaren hade tid att formera sig, tycker Kalle Ringhov och fortsätter:
– Tråkigt eftersom det var årets sista hemmamatch, men grattis till Karlskrona till en bra genomförd match. Resultatet visar att idrotten inte alltid är som man förutspår om man tittar i tabellen innan match.

På lördag spelas sista omgången i årets Ettan Södra. Torn åker då till Helsingborg för att möta Eskilsminne IF. Matchstart klockan 14:00 lördagen 28 november.