Oskarshamns AIK

Matchstart:sön 15 november, 15:00
Plats:Arena Oskarshamn
Matchnummer: 000012224
Oskarshamns AIK - Torns IF, 1-3 (0-1)
2020-11-16 17:40
Adam Olofsson, Ludvig Bergman och Dylan Kosik Sulaiman gjorde Torns mål. Foto: Magnus Sandberg.

Under söndagseftermiddagen tog Torn äntligen en seger på bortaplan igen när Oskarshamns AIK besegrades med 3-1.

Det blev fjärde gången gillt för Torn på Arena Oskarshamn. Efter att ha förlorat de tre tidigare matcherna man spelat där kom äntligen första segern och den kom lägligt på många sätt. Dels var det viktigt att bryta den negativa trenden på bortaplan och ta en seger utanför Stångby igen efter att inte ha lyckats med det sedan mitten av juli. Dels innebär de tre poängen att det nu är helt klart att det blir division 1-fotboll i Stångby även nästa år.

– Är både lättad och stolt över vår prestation igår i Oskarshamn. Dels på grund av en svår motståndare som hade mycket att spela för, men också över det sätt som vi genomförde matchen på, säger tränare Richard "Kalle" Ringhov.

– Nu är Torns IF klara för ytterligare ett år i division 1. Det känns otroligt bra. Inte för att vi har varit stressade av tabellpositionen, vi låg trots allt kring plats 5-6 de senaste veckorna. Men i takt med att de lag som ligger bakom oss börjat vinna så fanns det ändå en liten oroskänsla inför de avslutande omgångarna, men den kan vi släppa nu, fortsätter Kalle Ringhov.
Med både Dino Mesic och Dardan Mustafa på skadelistan valde tränarstaben att sätta upp Ludvig Bergman som ensam anfallare. Ett beslut som kanske underlättades av att Niklas Nilsson var tillbaka och kunde starta i backlinjen efter en period med skadebekymmer. Förra gången kapten Nilsson var med i startelvan var senaste gången Torn tog en seger på bortaplan, då mot Tvååkers IF i mitten av juli. Det skulle visa sig vara ett gott omen för nu kom andra segern på bortaplan i årets Ettan Södra för Torns del.

– Vi sa innan matchen att nu när vi var i den 28:e omgången så brydde vi oss inte om hur det såg ut, bara vi tog de där tre poängen som vi behövde. Vi ville spela cyniskt och enkelt och det tyckte jag spelarna anammade till 100%, konstaterar Kalle Ringhov.
Torn inledde matchen bra och tog dessutom ledningen redan i den femte minuten på matchens första hörna. Som många gånger tidigare i år var det Eddie Tran som slog en hörna som resulterade. Den här gången nådde Adam Olofsson högst och han nickade in sitt första mål för säsongen.

Den första halvleken var relativt jämn. Strax innan halvtidsvilan var Torn nära att utöka sin ledning när Dylan Kosik Sulaiman slog en boll i djupet mot Ludvig Bergman som tog sig runt sin försvarare och fick iväg ett skott som tvingade hemmamålvakten Hugo Lundberg till att göra en bra räddning. Det blev dock inga fler mål i den första halvleken.

Den andra halvleken fick en händelserikt start. Innan det gått en minut på matchuret hade Johan Arvidsson tagit sig loss med bollen på mittfältet och när han nådde Torns backlinje gick han på skott från distans och skickade in kvitteringen via stolpen.

Oskarshamns glädje skulle dock bli kortvarig. I den 48:e minuten slarvade man när man skulle rulla boll i eget straffområde och Ludvig Bergman kunde sno åt sig bollen från målvakten och rulla in den i tom bur. Därmed var Torn återigen i ledningen.

Oskarshamn skapade en del kvitteringsmöjligheter, men fick inte riktigt till avsluten när de väl kom till bra lägen. Istället kunde Torn punktera matchen i den 76:e minuten. Hugo Barsne drev upp bollen längs sin högerkant och slog ett inlägg som en omarkerade Ludvig Bergman borde nickat i mål, men Hugo Lundberg stod för en mycket bra räddning. Ludvig tog hand om returen och spelade bakåt till Dylan Kosik Sulaiman som kunde slå bollen i mål från nära håll.

– Oskarshamn hade bollen mest och det ville vi stundtals att dom skulle ha, men vi låg rätt i positionerna och gjorde precis som vi skulle. Sedan kan man alltid tillstå att vi fick två av våra tre mål vid precis rätt tillfällen. Dels i början av matchen och så 2-1 strax efter Oskarshamns kvittering, summerar Kalle Ringhov resultatet.
På lördag är det dags för årets sista hemmamatch när vi tar emot FK Karlskrona och helgen därefter avslutar vi Ettan Södra 2020 på bortaplan i Helsingborg mot Eskilsminne IF.

– Nu har vi två matcher kvar och givetvis går vi all-in på dessa innan vi stänger 2020, avslutar Kalle Ringhov.
I och med gårdagens seger konstaterar vi glatt att Torns IF kommer sluta som Skånes femte bästa herrlag säsongen 2020.