Lunds BK

Matchnummer: 000012215
Förlust mot Lunds BK
2020-11-11 17:00
Rebin Asaad med en bra möjlighet att ge Torn ledningen. Foto: Göran Lenz.

Årets Lundaderby på Tornvallen slutade med förlust. Lunds BK gick segrande ur matchen med 2-0.

– Klart att en derbyförlust svider annars är det något som är fel, konstaterar tränare Richard "Kalle" Ringhov.

Lunds BK tog ledningen i den 25:e minuten när Noel Hansson nådde fram på en frispark och från nära håll nickade bollen upp i nättaket. Innan dess hade Torn haft ett par bra lägen att ta ledningen, men Marcus Norman i gästernas mål skulle visa sig svårpasserad den här dagen. I den sista övertidsminuten var det nära att Torn i det närmaste kopierade LBK:s mål, men Noor Zadrans nick i fritt läge gick över ribban.

– Jag tycker LBK är stundtals hetare än oss i första halvlek. Vi skapar två frilägen som vi måste förvalta på ett bättre sätt. Vi bjuder, nästan i varje fall, på 0-1 där bollen slås mot bortre ytan och detta hade vi pratat om innan. Sedan är det mycket kamp, men jag tycker vi stundtals sätter oss i problematiska situationer och här får vi skylla oss själva. Det är också en känsla som infinner sig redan vid 0-1 att vi har uppförsbacke fast det är mycket tid kvar, summerar Kalle Ringhov den första halvleken.
– I halvtid är vi aningen frustrerade, men vi pratar om att inte stressa och titta på klockan, utan att istället ha tålamod, fortsätter Kalle Ringhov.

Redan i den 52:a matchminuten fastställde Lunds BK slutresultatet när Gustav Hillstedt gjorde 2-0 på ett skott avlossat strax utanför straffområdet.

– I andra halvlek så parkerar vi på motståndarnas planhalva. Vi har bollen mest hela tiden. men skapar inte de där riktigt heta chanserna och LBK försvarar sig på ett bra sätt. De ligger lågt och rätt i sina positioner, tycker Kalle Ringhov.
Under en lång period var LBK helt utan segrar i Lundaderbyn, men nu har det vänt och vi får tyvärr gå tillbaka till 2018 för att hitta Torns senaste seger i ett Lundaderby.

– En tuff förlust där ingen är nöjd med prestationen över 90 minuter. Nu måste vi visa stor vilja och professionalitet genom att göra jobbet redan med start på nästa träning. Sedan har vi Oskarshamn på bortaplan på söndag och här gäller det att nollställa skallarna och börja om för nu ska det förbannade bortaspöket sopas bort, avslutar Kalle Ringhov.