Assyriska Turabdin Föreningen
Assyriska Turabdin Föreningen2 - 1Torns IF

Matchstart:lör 24 oktober, 15:00
Plats:Vapenvallen
Assyriska Turabdin IK - Torns IF, 2-1 (2-0)
2020-10-29 13:55
Noor Zadran gjorde Torns reduceringsmål på en hörna. Bild från SportExpressen Play.
Torn förlorade helgens bortamatch mot Assyriska Turabdin IK med 2-1.
Matchen inleddes ganska avvaktande, men efter ett tag tog Torn tag i bollinnehavet medan Assyriska låg lågt och satsade på omställningar.

– Vi hade en bra känsla innan matchen efter två raka segrar. När matchen väl börjar är det Assyriska som börjar bäst och det tar cirka 10 minuter innan vi kommer in i matchen. När vi väl gör det är det vi som är bollförande och kommer bra fram på kanterna och skapar en del halvlägen för att göra mål. Mitt i denna period gör Assyriska 1-0 efter en hörna, säger tränare Alexander Ekström.
Assyriskas ledningsmål kom i den 27:e minuten när man snarare väntade sig att Torns övertag skulle ge resultat. En hörna nickades utåt, men vid straffpunkten dök Noah Shamoun upp och kunde ostörd skicka in 1-0 med ett hårt skott. Det målet gav Assyriska självförtroende och mer energi.

Av bara farten utökade Assyriska sin ledning till 2-0 i den 37:e minuten. Assyriska byggde då tålmodigt upp ett långt anfall som avslutades med att Simon Klänge drev fram mot en fallande backlinje. När han närmade sig straffområdet avslutade han med ett skott som gick in via stolpen.

– Första målet kommer som en kalldusch eftersom det är vi som dominerar matchen. Efter målet tappar vi initiativet och Assyriska tar över kommandot och gör 2-0. Detta står sig fram till paus. 2-0 speglar inte matchbilden trots att vi inte kommer upp i nivå, tycker Alexander Ekström.
I andra halvlek tryckte Torn på för att nå ifatt. Aron Már Brynjarsson som blivit inbytt i paus fick iväg ett bra skott i den 61:a minuten som hemmalagets målvakt fick händerna på. På den efterföljande hörnan tryckte Noor Zadran in bollen till 2-1 från nära håll.

Efter sitt reduceringsmål skapade Torn en del halvchanser innan Alan Asaad på övertid sköt en boll som tog i ribbans underkant och studsade precis framför mållinjen. Samtidigt fick Assyriska till några bra målchanser när Torn satsade framåt. Men det blev inga fler mål gjorda och matchen slutade 2-1 till hemmalaget.

- I paus bestämmer vi oss för att pressa ännu högre och i andra halvlek är det nästan bara ett lag på plan. Vi får en välförtjänt reducering i 62:a minuten. Efter det fortsätter vi att ha övertaget, dock utan att riktigt skapa de stora chanserna. Allt eftersom halvleken fortgår gör vi offensiva byten för att forcera och gå för en kvittering. Det innebär också att Assyriska får omställningslägen på oss. Vår stora chans kommer på övertid när Alan skjuter ett skott som deras målvakt får fingrarna på som tar i ribbans underkant och ut. Jag tycker vi är värda oavgjort efter vår andra halvlek, konstaterar Alexander Ekström.
Matchen spelades på Vapenvallen eftersom Assyriskas ordinarie hemmaplan Rosenlunds IP stängts för säsongen. Torn spelade i svarta strumpor på grund av att lagets matchstrumpor blev kvarglömda i Stångby. Vi tackar Assyriska som lånade ut strumpor från sitt bortaställ och ett extra stort tack till de eldsjälar som körde till Rosenlunds IP och tillbaka för att hämta dem åt oss.

Insatsen mot Assyriska var betydligt mer tempofattig än vad vi vant oss att se Torn i de senaste omgångarna. Nästa match är på lördag 31 oktober klockan 15:00 mot Utsikten på bortaplan i Göteborg. Då gäller det att hitta tillbaka till det tempo som resulterade i två raka segrar på hemmaplan innan matchen mot Assyriska.

– Ja, för vår del gäller det att samla kraft under veckan så att vi kan göra en bra prestation i 90 minuter mot Utsikten, avslutar Alexander Ekström.