FC Linköping City

Efterlängtad seger mot FC Linköping City
2020-09-20 14:25
Eddie Tran firar efter sitt tidiga ledningsmål. Foto: Göran Lenz/apb.se

Efter fem oavgjorda seriematcher i rad tog herrlaget en efterlängtad vinst i lördagens match. Hemma på Tornvallen besegrades FC Linköping City med klara 3-0.

– Lättnad och glädje präglade stämningen på Tornvallen igår runt 17-tiden. Klart vi varit påverkade av alla oavgjorda matcher, trots att vi inte visat det. Så därför var det otroligt skönt att vinna komfortabelt så som vi gjorde, konstaterar tränare Richard "Kalle" Ringhov dagen efter matchen.

Torn gick igår in i en period med sju matcher på 23 dagar och med den här segern i ryggen kommer det säkert kännas både roligare och lättare. Tränarstaben gjorde tre förändringar i startelvan jämfört med senast mot Skövde AIK. Bland annat var Eddie Tran tillbaka från start och som han startade!

I den femte matchminuten vann Torn bollen på offensiv planhalva och Tobias Karlsson spelade hem den till en högt stående backlinje. Victor Larsson slog en längre, diagonal boll mot hörnflaggan dit Eddie Tran kom löpande. Eddie tog sig in hela vägen till mål längs kortsidan. Först inläggsfintade han bort en försvarare, sen inläggsfintade han bort även nästa bortaspelare innan han vek in i plan någon meter och fri med målvakten rullade in bollen i mål vid den första stolpen.

Som ofta denna säsongen blev Torn väldigt lågt stående i ledning och tappade initiativet efter sitt 1-0-mål. Linköping tog över spelet och skapade en del halvchanser. Framförallt kom de ofta runt på kanterna och slog inlägg. Farligast blev det i den 22:a minuten när Levon Pachajyan slog ett långt inlägg som Fredrik Alm mötte på volley i den bortre delen av straffområdet, men Ludvig Bergman täckte till hörna framför Svante Hildeman i målet.

I den 43:e minuten ökade Torn sin ledning till 2-0 i ett anfall som förde tankarna tillbaka till hur laget spelade innan de oavgjorda matcherna började radas upp. För att få till ett snabbare uppspel slog Svante Hildeman en frispark precis utanför sitt straffområde direkt hela vägen ut till ytterbacken Aron Már Brynjarsson på högerkanten. Aron spelade bollen vidare längs kanten till Eddie Tran som vände bort sin motståndare och bytte kant med en längre höjdboll till Rebin Asaad. Rebin vek in i straffområdet och fick iväg ett skott som gick på en täckande försvarare.

Returen på Rebins skott gav tre nickar i rad, av Granit Stagova, Truls Verngren och Rebin Asaad, som ledde till att Truls kom runt på vänsterkanten och slog ett inlägg. Aron, som efter att ha varit med i uppbyggnaden av anfallet tagit en lång löpning, slängde sig fram vid straffpunkten för att nicka, men bollen gick precis framför honom och vidare till Dino Mesic. Dino skottfintade bort sin markering och sköt behärskat in bollen vid bortre stolpen till 2-0. Därmed avslutades ett snabbt anfall där Torn fyllde på med mycket spelare i straffområdet med att Dino gjorde sitt första mål efter återkomsten till Torn för en månad sen.

– Tycker vi visade med tydlighet att vi verkligen hade bestämt oss för att jobba stenhårt denna eftermiddag. Inte för att vi inte gjort det innan, men tyckte det såg lite annorlunda ut igår. Tror också att vi fick ett mål tidigt betydde väldigt mycket. Målet strax innan halvlek var givetvis också mycket viktigt, förklarar Kalle Ringhov hur han tror förbannelsen med oavgjorda matcher till slut bröts.

I den andra halvleken rivstartade Linköping för att få till en reducering och komma in i matchen målmässigt. Fredrik Alm vände och vred i den 48:e minuten och fick iväg ett skott som tog på en Tornspelare och fick en farlig bollbana, men Svante Hildeman lyckades boxa den över ribban. Två minuter senare fick Svante tippa ytterligare en boll över ribban efter att Christian Moses nått högst på en hörna och nickat den hårt mot mål.

Linköpings forcering gav inget resultat utan istället var det Torn som stack upp och punkterade matchen i den 59:e minuten. Dardan Mustafa fick en knuff när han skulle ta emot ett längre uppspel och tog själv hand om den efterföljande frisparken. Dardan slog 25 meter från mål en stenhård frispark som gick kring huvudena på en läckande mur och otagbart in vid första stolpen.

Efter 3-0-målet öppnades stora ytor att spela fotboll i och Torn skapade en hel del chanser att utöka sin ledning. Bland annat tog sig Aron Már Brynjarsson snyggt ned till kortlinjen och spelade inåt bakåt till Rebin Assad som sköt och tvingade målvakten till en snabb parad. I matchens sista övertidsminut sköt Tobias Karlsson i ribbans överkant efter att Torn haft ett inkast på högerkanten och bollen spelats in till honom. Det blev dock inga fler mål och Torn tog en stabil 3-0-seger.

– När vi gjorde 3-0 var matchen i princip över. Vi gör fem byten och det visar att vi har en mycket bred trupp. Nu siktar vi in oss på Lindome på onsdag. En rolig utmaning och nu gäller det att haka på och visa att vi fortsättningsvis ska vara med i toppen, avslutade en nöjd Kalle Ringhov sina tankar efter matchen,

• I nästa omgång väntar Lindome GIF på bortaplan. Matchstart klockan 20:00 onsdagen den 23:e september på Lindevi IP.
  • Stödet från våra supportrar betyder väldigt mycket så se oss spela hemma på TV och fortsätt gärna att swisha 20 kr/styck till 123 515 29 62 för fiktiva matchbiljetter.