Tvååkers IF
Torns IF1 - 1Tvååkers IF

Matchstart:lör 05 september, 15:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Torns IF - Tvååkers IF, 1-1 (0-1)
2020-09-06 21:50
Glädje efter att Rebin Asaad kvitterat. Foto: Göran Lenz/apb.se

Torn fortsätter att spela oavgjort i årets Ettan Södra. Lördagens match mot Tvååkers IF slutade 1-1.

– En match, två halvlekar, två ansikten ... så kan man sammanfatta gårdagen, säger Richard "Kalle" Ringhov.

Gästerna var nära att ta ledningen redan i den andra matchminuten. Oliver Hintsa sprang i djupled, fick bollen, vek inåt i straffområdet och sköt i fritt läge, men vår målvakt Svante Hildeman räddade. Den starten blev ingen väckarklocka för Torn, utan istället var den representativ för hur stora delar av den första halvleken såg ut.

Torn rullade mycket boll, men körde fast i den sista offensiva tredjedelen av planen. Tvååker utnyttjade hemmalagets bolltapp på ett effektivt sätt. Deras första passning från backlinje upp till anfallande spelare höll ofta hög klass och ledde till ett antal mycket farliga omställningar.

I den 17:e minuten hade bortalaget en dubbelchans efter ett vackert anfall där Hugo Svensson fick skjuta två gånger i öppet läge. Först räddade Ludvig Bergman på mållinjen innan Svante Hildeman kunde rädda det andra skottet och få slut på anfallet.

I den 26:e minuten kom till slut en omställning som resulterade i att Tvååker tog ledningen. Rasmus Andersson frispelade Jakob Adolfsson som lyfte bollen över en utrusande Svante Hildeman så att den gick i ribbans underkant och i mål. Direkt därefter var Torn nära att kvittera då Rebin Asaad sköt ett bra skott som bortamålvakten Axel Svensson fick sträcka ut på för att få bollen till hörna.

Efter sitt ledningsmål skapade Tvååker inte lika många målchanser, men en till riktigt farlig hann de med innan pausvilan. För andra gången i matchen täckte Ludvig Bergman ett skott i fritt läge och den här gången gick bollen ut till Nils Bertilsson som sköt tätt utanför stolpen.

Sammanfattningsvis såg den första halvleken ut som det ofta gjort på Tornvallen tidigare i år, med den skillnaden att det var Tvååker som straffade Torn med ett liknande recept som bland annat gett stora hemmasegrar mot Lindome och Utsikten. Men i och med att underläget bara var 0-1 i paus så fanns det fortfarande möjligheter att få ordning på spelet och vända matchen för Torns del.

– Vi gör en dålig första halvlek och ska vi vara ärliga kunde det stått 3 eller t.o.m. 4-0 till Tvååker. Jag sa innan matchen att ”vi får själva inte bli vår värsta motståndare”. Nu kändes det som att vår frustration över att vi inte lyckades innebar att det blev ännu sämre. I halvtid inser vi dock själva att vi fått en fribiljett in i matchen och vi vet att det vi gjort dåligt i första halvlek måste vi nu göra mycket bättre, sa Kalle Ringhov.
I den andra halvleken tog Torn över spelet även om de stora chanserna uteblev. Ett trippelbyte i den 56:e minuten gav ytterligare fart på hemmalaget och i den 60:e minuten kom kvitteringen. Nyinbytte Aron Már Brynjarsson slog ett inlägg som Dardan Mustafa så när fick pannan på, men där bakom överraskade bollen bortamålvakten så att han fick den i huvudet och den gick ut till Rebin Assad. Rebin lät bollen studsa innan han sköt in den vackert i bortre krysset.

– I takt med att vi fick tempo på bollen och att vi började ta löpningar så spelar vi ut hela vårt register och äger andra halvlek. Därför slutar matchen också oavgjort och det får ses som helt rättvist, sa Kalle Ringhov när han summerade båda halvlekarna.
Torn har nu spelat fyra oavgjorda matcher i rad och tio oavgjorda matcher totalt. I inledningen av säsongen hade Torn övertaget i ett antal av de oavgjorda matcherna och kunde mycket väl gått segrande ur dem. Men i de senaste omgångarna har de oavgjorda resultaten känts logiska och Torn hade behövt höja sig minst en nivå för att ta hem segern. Något Rebin Asaad var inne på i intervjun i TV-sändningen efter matchen.

– Det känns som att nu när vi spelat så många oavgjorda matcher så har vi kommit in i en falsk trygghet. Där vi tror efter varje match att vi ändå gjort en ok match, fastän jag tycker vi inte riktigt har varit där om vi nu skall kunna kriga i toppen, sa Rebin Asaad.

Trots alla oavgjorda matcher har Torn bara fyra poäng upp till andraplatsen som ger kval till Superettan. Precis som i matchen mot Tvååker finns därmed en fribiljett som i detta fallet är till den absoluta toppstriden i serien. Kalle Ringhov är tydlig med vad han tycker krävs för att ta vara på den möjligheten.

– Vi måste nu tillbaka till grunderna främst i vårt arbetssätt och våra principer. Både offensivt och defensivt och då över hela planen, sa Kalle Ringhov.
I nästa omgång väntar Skövde AIK på bortaplan. Matchstart klockan 15:00 lördagen den 12:e september på Södermalms IP.