Lunds BK

Matchnummer: 000012118
Mållöst derby mot Lunds BK
2020-09-04 13:25
Ludvig Bergman var nära att spräcka nollan framåt med en nick. Foto: Göran Lenz/apb.se

Årets första Lundaderby slutade oavgjort på Klostergårdens IP efter att inget av lagen lyckades göra mål trots fina chanser åt båda håll.

– En tuff, intensiv och bra division 1-match kan man sammanfatta Lundaderbyt med. Ingen ville ge sig. Bägge lagen ville ha bollen och det skapades väl inte jättemånga helt öppna chanser - dock skapades det chanser på bägge håll och det kändes som att bägge lagen gick för det även på slutet, summerade Richard "Kalle" Ringhov tillställningen efter slutsignalen.

Inledningsvis tog Torn tag i bollinnehavet, medan Lunds BK stod lågt och satsade på omställningar. Torn kombinerade sig fram till en del halvchanser och skott utifrån, men den bästa chansen i den första halvleken kom efter att LBK slarvat i sin uppspelsfas. Noor Zadran snodde bollen och petade fram den till Dardan Mustafa som gick på skott från 25-30 meter. Dardan fick iväg en riktig projektil som tog i ribbans underkant och sen studsade en halvmeter framför mållinjen.

När LBK gick till anfall gjorde de det med hög fart och man fyllde på med många spelare i straffområdet. Hemmalagets bästa chans i den första halvleken var på en hörna där bollen gick förbi ett flertal spelare innan Måns Hofvander kunde nicka den mot mål. Svante Hildeman gjorde en bra räddning och lyckades sen få undan bollen framför en framstörtade Jesper Rindmo.

Den andra halvleken startade Torn offensivt och man tryckte ned LBK, men när det inte gav resultat tog LBK över och hade en väldigt bra period. Här kändes det ett tag som ett ledningsmål till hemmalaget hängde i luften. André Strandberg tog sig fram på högerkanten men Svante Hildeman hann ut och täckte avslutet. LBK bytte in Jesper Möller som bland annat slog en frispark mot krysset som Svante fick fingrarna på bollen så att den gick i ribbans överkant.

När en halvtimme av andra halvleken var spelad hade lagen haft övertag under ungefär varsin kvart av den. Därefter böljade det mer fram och tillbaka under resten av matchen. Båda lagen skapade ytterligare chanser. Torns bästa möjlighet att bryta dödläget kom i den 77:e minuten. Alan Asaad lyfte in en frispark och Ludvig Bergman fick på en nick som tvingade Mathias Nilsson i LBK-målet till en mycket bra räddning för att kunna få ut bollen till hörna.

– Jag tycker vi stundtals fick fast bollen på motståndarnas planhalva. Vi hade ett antal omställningslägen där vi valde att behålla bollen och det säger jag inget om för det är något vi pratar om att just värdera bollinnehavet. Bra energi från vår sida och bra närkampsspel, sa Kalle Ringhov om sitt lags insats.
Efter slutsignalen verkade de flesta överens om att oavgjort inte var orättvist, men att det verkligen inte var en typisk 0-0-match utan att det hänt en hel del åt båda hållen.

Redan på lördag är det match igen. Nu har 15 omgångar spelats och serien vänder. Först ut att möta Torn för andra gången i år är Tvååkers IF.

– Vi tar med oss allt det positiva och så jobbar vi vidare inför lördagens drabbning mot Tvååker, avslutar Kalle Ringhov.

Var en av de 50 som köper biljett för att se matchen på plats på Tornvallen eller se matchen på TV och stötta Torn!