IFK Värnamo

Oavgjort mot serieledarna IFK Värnamo
2020-08-24 14:15
Dardan Mustafa gav Torn ledningen på straffspark. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn tog med sig en poäng hem från Värnamo efter att gårdagens svåra bortamatch slutat 1-1.
Precis som förväntat ställdes Torn inför en svår uppgift på söndagskvällen när serieledande IFK Värnamo stod för motståndet. En enorm arbetsinsats av hela truppen resulterade i att en poäng kunde tas med hem till Stångby. Inför matchen valde TV-produktionsledningen i Stockholm att lyfta fram vår mittback Victor Larsson och hans fina insatser i Ettan hittills i år, kanske ett tecken på vad de tänkt sig för matchbild.

– En av årets absolut svåraste bortamatcher slutade med en poäng och det visar verkligen på jämnhet. Vi gör det bra under 93 minuter och som vi sa innan matchen så var det kollektivet som gjorde att vi tog med oss en poäng. Ett hårt jobb genom hela matchen la grunden till poängen, betonar Torns tränare Richard "Kalle" Ringhov.
Torn inledde matchen bäst. I den 6:e minuten hade Dardan Mustafa ett bra läge efter att Adam Olofsson inne i straffområdet nickskarvat ett långt inkast från Hugo Barsne, men Dardans avslut gick utanför stolpen i burgaveln.

Med kvarten spelad fick Värnamo bättre ordning på sitt spel och började visa sina kvaliteter. I den 21:a minuten kom hemmalagets första farlighet. Joel Stevens sköt ett skott utifrån och Svante Hildeman tvingades till en dubbelräddning när Johan Lassagård störtade fram för att trycka in returen på skottet.

I den 24:e minuten kombinerade sig Torn vackert fram och Granit Stagova hittade med en fin passning in till Tobias Karlsson djupt inne i straffområdet men Tobias avslut gick rakt på Värnamos målvakt. I den 33:e minuten släppte Dardan Mustafa ut bollen till Noor Zadran i högerkanten av straffområdet. Värnamos mittback Bernardo Vilar glidtacklade när Noor skottfintade och när Noor istället drev bollen inåt fick han den på armen och domaren blåste för straffspark. Dardan satte straffsparken säkert och gjorde därmed sitt sjätte mål i årets seriespel.

Efter Torns ledningsmål tog Värnamo över matchen. De sista fem minuterna innan halvtidsvilan var det nära kvittering ett par gånger om. Michael Kargbo fick iväg ett tungt skott och återigen fick Svante Hildeman göra en dubbelräddning när Johan Lassagård höll sig framme på returen. Precis innan slutsignalen rensade ett nedpressat Torn bollen till Abdussalam Magashy som centralt strax utanför straffområdet sköt ett skott som tog i utsidan av stolpen.

Den andra halvleken inleddes som den första slutade och Värnamo tryckte på för en kvittering. Torn fick ofta bara fokusera på att ligga rätt i positionerna och jaga boll. Men efterhand började man både skapa några bra omställningar och perioder av bollinnehav, även om de var relativt korta och de bästa chanserna hade helt klart hemmalaget.

I den 58:e minuten räddade Svante Hildeman ett skott från nära håll efter en snabb sidledsförflyttning. I den 62:a minuten räddades Torn för andra gången av målramen när Joel Stevens styrde ett inlägg längs marken upp i ribban. I den 70:e minuten kom till slut Värnamos kvittering. På en hörna dök bollen upp framför Bernardo Vilar som från nära håll sköt bollen i mål och därmed fick han revansch för sin insats vid Torns ledningsmål.

Även om Värnamo fortsatte att föra spelet så lugnade deras anstormning ner sig lite efter kvitteringen. Mot slutet skapade båda lagen chanser. För Torns del hade inbytte Dylan Kosik Sulaiman två bra skottlägen som båda gick utanför stolpen, men sett till hela matchen är det Torn som skall vara gladast över sin poäng.

– Värnamo är ett mycket bra lag vilket tabellen visar. Tycker vi visade stor tro på vårt eget spel både offensivt och defensivt och vi var värda poängen. Nu har vi en orörd vecka innan vi går in i en tuffare period, sa Kalle Ringhov efter slutsignalen.
På lördag klockan 15:00 är det match igen. Då möter vi Skövde AIK, ett av seriens formstarkaste lag, hemma på Tornvallen.