Motala AIF FK

Matchstart:lör 08 augusti, 15:00
Plats:Idrottsparken Motala A
Matchnummer: 000012080
Motala AIF FK - Torns IF, 2-2 (1-1)
2020-08-12 11:00
Slutsignal på Idrottsparken i Motala.
I sol och tryckande värme spelade Torn i lördags 2-2 på bortaplan mot Motala AIF FK.
– Vi är besvikna efter 1 poäng idag. Vi har dock för långa perioder som inte är riktigt bra, sedan tycker jag sista kvarten i första och sista 20 i andra att vi skapar och är tillräckligt bra för att vinna matchen. Nu får vi samla ihop oss för det är ju redan match på onsdag igen, sa Richard "Kalle" Ringhov efter slutsignalen.
Redan i den fjärde minuten hade Torn ett ypperligt läge att ta ledningen när man bröt bollen högt och Dardan Mustafa tog sig förbi sin markering. Dardan försökte placera in bollen vid bortre stolpen, men hemmamålvakten fick fingertopparna på bollen och den gick precis utanför stolpen till hörna.

Därefter var det inledningsvis hemmalaget som tog tag i taktpinnen, men efterhand kom Torn bättre in i positionerna och sitt presspel och tog över initiativet. I den 26:e minuten gav övertaget resultat när Torn tog ledningen på en frispark, centralt 10 meter utanför straffområdet. Dardan Mustafa slog frisparken i mål i målvakten Oliver Bergmans hörn, efter att Oliver möjligen förväntat sig en boll över muren av Eddie Tran istället.

Torns glädje blev dock kortvarig. Nästan direkt där efter slog Motala en boll över Torns backlinje till en djupledslöpande Renato Rako som fick straffspark efter att ha blivit neddragen av Svante Hildeman i Tornmålet. Valon Silka slog säkert straffen i mål och så var det kvitterat till 1-1 i den 29:e minuten.

I den 33:e minuten var Torn ytterst nära att återta ledningen efter att man återerövrat bollen högt i plan och Rebin Asaad snyggt tog sig ned med bollen till kortlinjen. Rebin slog ett inlägg som Dardan Mustafa nickade i stolpen. Men det blev inga fler mål i den första halvleken som slutade 1-1.

I inledningen på den andra halvleken var det Motalas tur att ha en boll i målramen. En frispark lyftes in i straffområdet och Jesper Merbom Adolfsson kom löpandes bakifrån. Han hann före sin markering och nickade bollen i ribban.

I den 52:a minuten återtog Torn ledningen. Noor Zadran hade sökt sig in från sin vänsterkant och tryckte sig fram in i straffområdet. Efter en blockering hamnade bollen fritt och Rebin Asaad störtade fram och sköt in bollen i bortre burgaveln.

Motala tog över initiativet och även den här gången kunde Torn inte stå emot utan hemmalaget kvitterade igen. Efter en hörna lyftes bollen tillbaka in i straffområdet och vid bortre stolpen nickades bollen in framför mål och till slut nådde den Adam Rubin som från nära håll kunde göra 2-2.

Därefter följde en period när det såg ut som om värmen tog ut sin rätt, lagen blev långa, ytorna öppnade upp sig och det kändes som att det kunde sluta hur som helst. Men när Renato Rako blev utvisad i den 83:e minuten så föll Motala tillbaka för att bevaka sin poäng. Torn tryckte på och nästan allt spel var nu på Motalas planhalva, men mer än några halvchanser mot ett lågt stående och kompakt försvar blev det inte och matchen slutade 2-2.