Tvååkers IF

Vändning till seger i Tvååker
2020-07-16 15:20
Noor Zadran gjorde det avgörande målet. Foto: Göran Lensz/apb.se
I den åttonde omgången kom äntligen den första vinsten på bortaplan när Torn igår kväll besegrade Tvååkers IF med 2-1 på Övrevi.
Matcherna kommer tätt nu och inför avspark var tränare Richard "Kalle" Ringhov lite orolig för om truppen skulle klara av att ta en match i taget. Något som alltid betonas i fotbollsvärlden, men som kan vara lättare sagt än gjort.

– En på förhand tuff uppgift. Efter urladdningen mot Utsikten i helgen och kanske några tankar inför lördagen mot BoIS så kändes det som en mycket svår bortamatch.
Den första halvleken var nog den med lägst bolltempo hittills i årets seriespel för Torns del. Trots det så kändes Torn som det lite starkare laget och man skaffade fram tre bra målchanser i tät följd.

I en snabb omställning i den 13:e minuten kom Dardan Mustafa fram i ett bra läge, men han fick inte ordentlig fart på avslutet och kanske skulle han istället släppt bollen ut till vänster där Noor Zadran sprungit sig helt fri.

I den 16:e minuten spelade Granit Stagova fram Rebin Asaad som fri med målvakten Johan Ekelundh försökte runda honom, men Ekelundh slängde sig och fick en hand på bollen. Rebin tog hand om bollen igen och spelade inåt bakåt till Dardan Mustafa som sköt, men på en täckande försvarare.

I den 19:e minuten slog Granit Stagova en frispark som touchade muren och höll på att ställa hemmamålvakten helt chanslös, men bollen gick tätt utanför.

Tvååker hade en del längre anfall, men hade problem att komma till avslut. När de kombinerade sig fram snyggt så slutade det ofta med att de sprang offside.

– En sisådär första halvlek, där vi inte kom upp riktigt i nivå. Vi var överens i halvtidsvilan om att vi kunde bättre, speciellt i vårt försvarsarbete, sa Kalle Ringhov.
När den andra halvleken kom igång var det istället Tvååker som tog över initiativet. Nu började Tvååker också komma till avslut och efter ett tag kändes det som att ett ledningsmål för hemmalaget hängde i luften. Det kom också när domaren dömde straff i den 60:e minuten. Svante Hildeman gick åt rätt håll i Tornmålet och räddade snyggt Rasmus Anderssons straff, men tyvärr gick returen till Andersson som enkelt kunde slå den i mål.

I årets tre tidigare bortamatcher har Torn tagit ledningen för att sen tappa den. Nu verkade det insläppta målet som en väckarklocka och Torn lyfte spelet och började trycka på ordentligt för en kvittering. Efter att en boll tagit på en hand i Tvååkers straffområde ville även Torn ha en straffspark, men domaren vinkade avvärjande.

I den 66:e minuten tog sig Noor Zadran fram på vänsterkanten. Vi som har vant oss att se honom försöka ta sig ned till kortlinjen eller in i straffområdet förvånades över att han slog ett tidigt inlägg. Det överraskade nog även Tvååker för de hade lämnat Dardan Mustafa helt ensam och han nickade mycket snyggt in Noors välavvägda inlägg till 1-1.

I den 75:e minuten hade Torn ett väldigt långt anfall där man tryckte ner Tvååker djupare och djupare ned i eget straffområde och det var nära mål ett par gånger. Till slut blev det också mål efter att Noor Zadran snappat upp en målvaktsretur vid straffområdesgränsen. Noor drev bollen i sidled och lyckades få iväg ett skott som gick mellan alla försvarare. Hemmamålvakten fick händerna på skottet, men inte bättre än att det som först såg ut som en räddning slutade med att bollen letade sig in i mål.

Efter Torns ledningsmål flyttade Tvååker upp allt fler spelare i jakten på en kvittering. Hemmalaget skapade en del målchanser mot slutet. Närmast var man i den 93:e minuten när inbytte Jakob Adolfsson sköt tätt över från nära håll i fritt läge. Senast lagen möttes kvitterade Tvååker till 2-2 i den 94:e minuten, men den här gången höll Torn undan och tog hem segern med 2-1.

– I andra halvlek så var det väl lite som i första, men matchen öppnade upp sig lite vid deras mål och vi vaknade till ordentligt och då blev det mer fart och målen kom också. Tycker vi matchen igenom än en gång skapar mycket klara målchanser och gör man det brukar man i regel vinna fotbollsmatcher, summerade Kalle Ringhov lagets insats.
Laget fick hemresan på sig att njuta av årets första seger på bortaplan. Sen är det bara att fokusera på nästa match dit man framförallt kan ta med sig att man lyckades vända underläge till seger i en svår bortamatch.

– En match kvar innan uppehållet och det ska bli en kul uppgift att möta BoIS på vallen på lördag. Men först två träningspass, betonade Kalle Ringhov.
Sista matchen innan sommaruppehållet är mot Landskrona BoIS. Tillsammans med matchen mot Lunds BK hade det i normala fall varit årets publikfest på Tornvallen, men i år är det så här långt tomma idrottsplatser som gäller. Så på lördag får du istället slå dig ned hemma i soffan och se matchen via TV. Det gör du enklast via Sydsvenskan.