Lindome GIF

Matchstart:ons 01 juli, 19:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Matchnummer: 000012039
Torns IF - Lindome GIF, 3-0 (3-0)
2020-07-03 18:05
Noor Zadran jublar efter sitt första mål i Ettan. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn studsade tillbaka snabbt efter helgens debacle i Trollhättan och vann i onsdags hemma mot Lindome GIF med klara 3-0.
Matchen inleddes med möjligheter åt båda hållen. Lindome tryckte på och skapade chanser, samtidigt som de lämnade stora ytor för Torn att ställa om i. Bortalaget var nära att ta ledningen redan i den 6:e minuten efter ett vackert anfall. Hemmalaget hade ett par väldigt bra omställningslägen tidigt som man inte fick ordning på, men i den 18:e minuten gick det desto bättre. Alan Asaad frispelade Dardan Mustafa som lobbade bollen över bortamålvakten John Alvbåge. Vid bortre stolpen dök Dylan Kosik Sulaiman upp och tog inga risker utan slängde slängde sig fram så att både han och bollen åkte in i mål.

Efter Torns ledningsmål tryckte Lindome på och ett tag kändes det som att en kvittering hängde i luften. Närmast kom man med ett långskott som tog i insidan av stolen i den 24:e minuten. Men återigen straffade Torn bortalaget med ett snabbt anfall. Den här gången direkt från en egen inspark. Victor Larsson spelade förbi Lindomes höga press med en boll centralt till Dylan Kosik Sulaiman. Dylan spelade bollen vidare i djupet till en löpande Rebin Asaad. Rebin tog sig in i straffområdet och spelade bollen i sidled till Noor Zadran som kunde rulla in den i tomt mål.

Torn gjorde tre byten i startelvan jämfört med den senaste matchen. Victor Larsson och Noor Zadran var tillbaka efter att ha börjat på bänken ett par matcher, medan Adam Olofsson gjorde sin första start för säsongen. För Noors del innebar det att han gjorde sitt första mål i Ettan Södra 2020.

Med 2-0 i ryggen kunde Torn lugna ner spelet lite. Lindome hann med att slå en frispark i stolpen innan Torn utökade sin ledning. Eddie Tran slog en hörna mot första stolpen och där dök Ludvig Bergman upp och nickade in sitt andra mål för säsongen.

I den andra halvleken låg Torn lågt och försökte spela av den. Lindome hade väldigt mycket boll, men fick inte till de sista momenten i de möjligheter de skapade. Torn hade ett par omställningar som var nära att resultera i fler mål. I den 92:a minuten fick Lindome möjlighet att spräcka sin nolla med en straffspark. Svante Hildeman gick åt rätt håll, räddade och därmed slutade matchen 3-0.

– En fantastisk lättnad att i ett rätt så pressat läge ta poäng, att hålla nollan och göra tre mål framåt var kanon. Tycker vi straffade Lindome på ett bra sätt och också så som vi sagt innan matchen. Spelarna uppträdde mycket disciplinerat matchen igenom och det måste man mot ett så spelskickligt lag som Lindome trots allt är. Vi fick matchen dit vi ville, helt klart. Våra omställningar var kliniska och vi låg rätt i våra positioner matchen igenom, summerade Richard "Kalle" Ringhov insatsen.
– Nu samlar vi ihop inför nästa match och tar med oss allt det som var bra och det var trots allt många saker, fortsatte Kalle Ringhov.
Nästa match är nu på söndag 5:e juli på bortaplan mot FC Linköping City med avspark klockan 15.

• TV: Se FC Linköping City - Torns IF via Sydsvenskan.
  • Vi uppmanar alla att köpa fiktiva matchbiljetter genom att swisha 20 kr/styck till 123 515 29 62. Tomma läktare. TV-avtalet ger inga pengar till klubbarna. Så slå dig ned hemma för att se oss spela och stötta Torn!