FC Trollhättan

Tung förlust i Trollhättan
2020-06-29 12:45
Bedrövade Tornspelare efter slutsignalen. Foto: Nyman Foto
Torn hade ledningen när klockan passerade 89 spelade minuter, men tappade till förlust med 2-1 mot FC Trollhättan.
Hemmalaget inledde matchen bäst. I den 16:e minuten flyttade man upp stora delar av laget för ett inkast och när bollen lyftes in nickade Fredrik Sundström den i mål, men det dömdes bort för offside. I den 31:a minuten ställde Trollhättan om kvickt och tog sig fram till ett friläge, men Svante Hildeman kom ut snabbt och gjorde en fin räddning på Måns Saebbös avslut.

Ju längre halvleken gick desto mer kom Torn in i matchen och mot slutet var det istället bortalaget som skapade mest. I den 39:e minuten nickade Niklas Nilsson bollen i mål på en hörna, men det dömdes bort för att Rebin Asaad ansågs ha gått in för hårt mot hemmamålvakten.

Innan det gått fem minuter av den andra halvleken hade Niklas Nilsson åter nått högst på en hörna och nickat bollen i mål. 1-0 till Torn.

Den andra halvleken blev totalt sett en ganska tempofattig historia. Lagen tog ut varandra och värmen kanske gjorde sitt till för att dra ned på spelarnas löpförmåga. De sista 15 minuterna flyttade Trollhättan upp fler spelare för att nå en kvittering. Det öppnade upp för Torn som fick ett par väldigt bra lägen att punktera matchen.

I den 75:e minuten drev Aron Már Brynjarsson upp bollen och släppte den till Dardan Mustafa som fri med målvakten bredsidade bollen i mål, men det vinkades för offside och för tredje gången i matchen dömdes ett mål bort. I den 84:e minuten klackade Noor Zadran fram bollen till ett friläge för Rebin Asaad, men hemmamålvakten Johan Becker gjorde som Svante gjort i den första halvleken och kom ut snabbt och avvärjde med en fin räddning.

När klockan tickade upp mot slutminuten av ordinarie tid såg det ut som att Torn skulle ta en seger utan att ha övertygat spelmässigt. Men så blev det inte. Istället slog Trollhättan ett inlägg där inhopparen Markus Johansson lämnades helt omarkerad och han kunde nicka in kvitteringen, 1-1. Torn hann inte hämta sig från den chocken förrän Trollhättan hunnit ta ledningen. Ett inspel längs marken i den 93:e minuten gick förbi ett flertal spelare och vid den bortre stolpen kunde Anders Mogren trycka bollen i mål från nära håll.

För Trollhättans del kan kanske vändningen vara början på ett lyft efter en ganska svag inledning på säsongen, medan det för Torns del gäller att kunna ta sig samman och gå vidare. Tränare Richard "Kalle" Ringhov var otroligt besviken efter matchen och tyckte detta var bland de värsta förluster han varit med om.

– Vissa förluster kommer man aldrig att glömma och den igår var en sådan. Efter 88 minuter såg allt stabilt ut. Vi blir helt paralyserade efter att FC Trollhättan kvitterat och besvikelsen över att tappa 2 poäng gör att vi tappar 3. Vi skapar tillräckligt med 10 minuter kvar för att stänga matchen, men tyvärr.
Istället för att prata om styrkan i att kunna vinna matcher när laget inte kommer upp på den nivå man själva önskar så får truppen nu fokusera på helt andra saker.

– Vi vinner och förlorar tillsammans och nu är det bara ett recept och det är att ta oss samman inför onsdagsmatchen. Det är träning imorgon måndag och då är det är det revansch som påbörjas, sa Kalle Ringhov dagen efter matchen.
Redan nu på onsdag 1 juli väntar Lindome GIF hemma på Tornvallen med avspark kl 19:00.

• TV: Se Torns IF - Lindome GIF via Sydsvenskan. Länk till sändningen kommer på våra sociala medier senast en timme innan avspark.
  • Vinn halva potten av den insamlade summan. Pris: 20 kr per lott. Swisha till 123 515 29 62 senast kl 23:59 onsdag 1 juli med meddelandet "50/50".