Qviding FIF

Matchstart:sön 21 juni, 16:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Matchnummer: 000012023
Torns IF - Qviding FIF, 3-0 (2-0)
2020-06-22 19:30
Matchens tvåmålsskytt Dylan Kosik Sulaiman driver fram bollen. Foto: Göran Lenz/apb.se
Målskyttet lossnade i den tredje omgången och Torn kunde ta en komfortabel seger hemma på Tornvallen mot Qviding FIF.
Igår spelade de flesta lagen i Ettan Södra sin tredje match på åtta dagar i årets rivstartande seriespel och det börjar bli dags att försöka se om det finns några trender.

Vi noterar bland annat att matcherna verkar ha öppnat upp sig mer. I den första omgången slutade 75% av matcherna 1-0 eller 1-1 och det gjordes bara 15 mål. I den andra omgången gjordes 23 mål, men 75% av matcherna slutade oavgjort eller med uddamålssegrar. I den tredje omgången har det gjorts 24 mål och över 70% av matcherna har vunnits med mer än ett mål, och då återstår en match ikväll innan omgången är komplett.

Vi Tornare gläds åt att Torn hakade på trenden på bästa sätt när man igår besegrade Qviding FIF med 3-0 och därmed blev första lag i Ettan Södra 2020 att vinna en match med mer än två mål.

– Tycker vi går ur drabbningen med en rättvis seger. Vi straffar Qviding ordentligt i första halvleken med våra löpningar och omställningar. Vi pratade om detta på förhand, att våra löpmeter skulle resultera i mål och här fick vi ordentligt betalt för alla löpmeter. Skönt att få göra tre mål också med tanke på de chanser vi haft i de tidigare matcherna, sa en nöjd Richard "Kalle" Ringhov efter matchen.
I de tidigare matcherna har Torn kontrollerat spelet större delen av tiden, släppt motståndarna till väldigt få målchanser, samt varit besvikna över att segrarna uteblivit med tanke på vad man skapat framåt. Matchen igår var betydligt mer öppen och Qviding skapade fler målchanser än tidigare motståndare. Men Torn skapade ännu fler och framförallt klarare målchanser. När anfallsspelet den här gången dessutom resulterade i ett par tidiga mål kändes segern väldigt säker.

Vi får väl se om trenden med svängigare matcher håller i sig framöver, kanske beroende på att lagen börjat bli lite desperata när säsongen är kort och redan satsar som under en typisk höst för att nå segrar. Eller om det berott på det tajta matchandet och en veckas vila till nästa omgång gör att lagen klarar av att spela lika tillknäppt som i premiäromgången.

En annan trend i årets seriespel från Allsvenskan och nedåt är att alla pratar om rotation och vikten av stora trupper. Kalle Ringhov diskuterade i veckan efter en träning om att det ofta pratas om att man skall rotera, men sällan om hur man skall rotera. I efterhand är det lätt när man sitter med facit, men hur väljer man ut vilka matcher en spelare skall spela, och kanske framförallt vilka hen skall stå över, för att man skall få ut det bästa ur spelaren?

Om gårdagens match var en indikation så verkar årets tränartrio ha bra koll på hur man ställer över spelare. Dylan Kosik Sulaiman var utanför startelvan i onsdags och svarade på bästa sätt när han fick chansen igen mot Qviding. I den 15:e minuten tog Tobias Karlsson en lång djupledslöpning och spelades fri av Dardan Mustafa som tagit emot ett uppspel, hållit undan försvararna och passat bollen i djupet mot Tobbe. Fri med bortamålvakten spelade Tobbe bollen i sidled där Dylan ryckt ifrån Qviding-spelarna och han belönades med att kunna skicka in 2-0 i öppet mål. I den 59:e minuten blev Dylan tvåmålsskytt när han tog en hörna och smällde in ett skott vid bortre stolpen efter ett väggspel med Granit Stagova. Därmed ökade Torn sin ledning till 3-0 och matchen var punkterad efter att Qviding inlett den andra halvleken bra.

Ludvig Bergman gjorde sin första match för säsongen när tränarna valde att vila Victor Larsson som stått för två mycket bra insatser på mittbackspositionen i de inledande omgångarna. Ludde verkar ha bevarat sin målform från förra säsongen genom hela det långa uppehållet. Innan det spelats fyra minuter löpte Ludde sig fri vid första stolpen och nickade en frispark ribba in till 1-0. Frisparken slogs av Eddie Tran som följde upp sitt vackra mål mot Karlskrona med en perfekt slagen assist.

På högerbacken gjorde Aron Már Brynjarsson en stabil insats både offensivt och defensivt när han startade istället för Hugo Barsne. Noor Zadran som kanske varit den som skapat flest målchanser i Torns tidigare matcher fick börja på bänken denna gången. Flera spelare har i intervjuer nämnt att de tycker att Torn i år har en bredare trupp med mer konkurrens om alla platser än någonsin tidigare. De ser onekligen ut att ha rätt och vi supportrar får hoppas att alla tar konkurrensen på bästa sätt för då ser årets säsong riktigt spännande ut framöver.

– Vi gjorde tre ändringar i startelvan och det visade också att vi har en jämn och bra trupp. Tycker verkligen att vi kommit ur de åtta dagarna med tre matcher på ett mycket bra sätt. Vi såg dock igår att vi var en aning slitna, men kred till truppen som kört på med stor energi, tyckte Kalle Ringhov.
Nästa match är på bortaplan mot FC Trollhättan nu på lördag den 27:e juni med avspark kl 15:00.

– Nu har vi en orörd vecka och det är en bra känsla att inget blir hackat utan att vi kan träna på ordentligt, sa Kalle Ringhov.
Missa inte sändningen av matchen mot FC Trollhättan.