Ljungskile SK

Plats:Skarsjövallen
Nytt kontrakt säkrat mot Ljungskile
2019-11-03 22:40
Niclas Lundberg gör Torns mål från nära håll. Bild: Ettanplay.
Nu är det klart att Torns IF spelar i division 1 även nästa år.
För Torns del gällde det i slutomgången att behålla Oskarshamns AIK bakom sig i tabellen för att undgå kvalspel till nästa års division 1. För redan klara seriesegrarna Ljungskile SK gällde det att avsluta snyggt och Uddevalla kommun var på plats för att gratulera till avancemanget till Superettan. Men framförallt skulle hemmalaget tacka av Aleksander Kitic efter att han varit klubben trogen 2005-2019 och under årets säsong passerat tränare Jörgen Wålemark i flest antal gjorda matcher för Ljungskile.

Torn började matchen bäst och förde spelet i en ganska chansfattig första halvlek som slutade 0-0. I andra halvlek jämnade spelet ut sig. Torn hade mycket boll men Ljungskile kändes tyngre när de väl gick till anfall.

I den 60:e minuten slog Ljungskile en hörna som nickskarvades vidare till Aniekpeno Udo som slog bollen i mål. I och med det målet tog han hem skytteligan i årets Division 1 Södra tillsammans med sin lagkamrat Jesper Westermark. De båda noterades för imponerande 18 mål var.

I den 67:e minuten upprepades scenariot fast med lagen i ombytta roller. Tobias Karlsson nickskarvade en hörna vidare till Niclas Lundberg som från nära håll tryckte bollen i mål. Därmed slutade Lundberg i delad topp i årets interna skytteliga, där han och Dylan Kosik Sulaiman noterades för 7 mål vardera, tätt följda av Anton Kinnander och Ludvig Bergman på 6 mål.

Båda lagen verkade relativt nöjda med 1-1 och matchen såg ut att sluta oavgjort. När det dessutom blev allt klarare att Oskarshamn skulle förlora sin match mot Utsikten fanns det inte längre något hot nedifrån tabellen mot Torns förnyade kontrakt.

I den 81:a minuten bytte hemmalaget in sin klubblegendar Aleksander Kitic för att han skulle få en fin avtackning av publiken. På en hörna i den 89:e minuten nådde bollen Kitic som snyggt smällde in bollen i mål. Ännu ett mål i slutminuterna resulterade alltså i poängtapp för Torn den här säsongen. Men med säkrat kontrakt får vi som föreningsmänniskor försöka unna oss att glädjas över att en spelare som i dagens moderna fotboll gör 15 säsonger i en klubb får ett sagolikt avslut på sin karriär.

– Sista matchen spelad. Vi hade press på oss, men jag tycker vi hanterade den på ett bra sätt. Vi följde vår matchplan på ett föredömligt sätt. Vi stressade inte, behöll lugnet och hade bra disciplin. När domaren blåste av var det en skön lättnad. Vi spelar division 1-fotboll nästa år med, sa Richard "Kalle" Ringhov när årets seriespel var avslutat.
Vi tackar alla som följt och stött oss under årets säsong, vår andra på den här nivån. Vi ses igen 2020 i division 1, en klubb - ett hjärta!

– Nu tränar vi måndag med ett kort möte efter träningen, sedan väntar ett skönt och välbehövligt uppehåll, men parallellt med detta pågår planeringen inför 2020, sa Kalle Ringhov och blickade direkt framåt.
Text: Markus Ringnér