Tvååkers IF
Torns IF2 - 2Tvååkers IF

Matchstart:lör 26 oktober, 14:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Torns IF - Tvååkers IF, 2-2 (1-1)
2019-10-31 07:59
Ludvig Bergman gjorde Torns båda mål i matchen på framspelningar från Niclas Lundberg. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn var på väg mot segern, men åkte på ett mycket tungt baklängesmål på övertid och fick nöja sig med en poäng mot Tvååkers IF.
Inför matchen hade Torn tre poängs marginal ned till Oskarshamns AIK på den negativa kvalplatsen. Det var alltså viktiga poäng som stod på spel för att säkra nytt kontrakt i division 1.

Första halvleken var jämn inledningsvis men sen tog Torn över mer och mer. I den 35:e minuten kom hemmalaget i ett snabbt anfall.Tobias Karlsson spelade ut bollen till Niclas Lundberg på kanten och han slog ett flackt inlägg mot bortre stolpen där Ludvig Bergman kom framstörtande och sköt bollen i mål.

I den 40:e minuten lyckades Torn inte rensa undan ett inlägg ordentligt och istället hamnade bollen till slut hos bortalagets Eric Nilsson som kvitterade på ett skott i bortre burgaveln.

I andra halvlek var det Torn som förde matchen. I den 58:e minuten återtog hemmalaget ledningen. Återigen var det Ludvig Bergman som gjorde målet på framspelning från Niclas Lundberg. Hugo Barsne kastade ett inkast till Niclas som tog sig fram längs kortlinjen och spelade inåt bakåt till Ludvig som bredsidade in bollen.

Ludvig Bergmans positionsbyte från mittback till anfallare i den här matchen blev alltså en succé. Men tyvärr fick han inte bli matchvinnare. Mot slutet av matchen började kanske Tornspelarna känna av hur viktigt tre poäng var och istället för att  ta det lugnt och hålla i bollen började man skicka iväg den i hopp om att matchen skulle ta slut. Tvååker kunde då ta över bollinnehavet och de började komma högre upp i plan och skaffade fram en del hörnor.

I den 94:e minuten kvitterade Tvååker. Bortalaget hade ett anfall där Svante Hildeman i hemmamålet gjorde en bra räddning. Bollen lyftes in i straffområdet igen och nickades ned till Eric Nilsson som gjorde sitt andra mål i matchen.

Oskarshamn spelade även de oavgjort i sin match. Det innebär att Torn ännu inte har säkrat förnyat spel i division 1. Inför slutomgången ligger Torn tre poäng före och har bättre målskillnad än jagande Oskarshamn. På lördag 2 november avgörs allt. För Torns del väntar seriesegrarna Ljungskile på bortaplan.