Utsiktens BK
Torns IF2 - 0Utsiktens BK

Matchstart:lör 05 oktober, 14:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Torns IF - Utsiktens BK, 2-0 (0-0)
2019-10-10 15:00
Patrik Östlund lobbar in ledningsmålet. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn tog i lördags en viktig seger i jakten på nytt kontrakt i division 1 när man besegrade Utsiktens BK hemma på Tornvallen med 2-0.
Första halvlek var jämn även om Torn hade ett visst övertag i bollinnehavet. Halvlekens bästa chans kom när en boll efter en frispark lite turligt damp ned hos en helt fri Tobias Karlsson, men Axel Wibrån i bortamålet gjorde en fin benparad. Patrik Östlund skickade iväg ett tungt skott som även det tvingade bortamålvakten till en fin räddning

I den 37:e minuten blev det ordentligt irriterat mellan Dylan Kosik Sulaiman och Adam Ben Lamin vilket slutade med att båda fick syna det röda kortet.

När andra halvleken drog igång var det inledningsvis Utsikten som förde spelet och en del Tornare längs sidlinjen började undra om det skulle bli ännu en match i år där missade chanser skulle straffa sig. Men precis när Utsikten börjat ta sig in i matchen ordentligt stod Torn för matchens vackraste anfall. Alan Asaad passade rakt genom Utsiktens mittfält upp till Andreas Åkerlund, som i sin tur stod för en genialisk framspelning till Patrik Östlund. Fri mot en utrusande Axel Wibrån valde Östlund att lobba bollen högt upp i luften innan den studsade på mållinjen och in till 1-0.

Efter ledningsmålet kom en kort period där Torn blev lite väl lågt i sitt försök att behålla ledningen, medan Utsikten spelade runt utan att skapa klara målchanser. Men därefter lyfte Torn sig och skapade en rad klara målchanser.

Utsiktens bästa kvitteringschans kom i den 58:e minuten när Felix Jakobsson släppte retur på ett skott som tog en lite underlig studs. På returen störtade Albin Skoglund fram men sköt utanför.

Det dröjde ända till den 84:e minuten innan Torn till slut lyckades förvalta en av alla sina chanser och stänga matchen med ett 2-0-mål. Målet kom efter samarbete mellan inhopparna Anton Kinnander och Aron Már Brynjarsson. Anton tog sig fram på vänsterkanten och fri med målvakten släppte han bollen inåt bakåt till Aron som löpt sig fri och han rullade behärskat in bollen i mål.

– Otrolig lättnad efter segern. Tycker vi vinner rättvist och att det vi pratat om i veckan bar frukt. Vi uppträdde precis som vi sagt. Vi tog för oss i både anfalls- och försvarsspel och vi var tillbaka i gammalt slag. Nu hoppas jag vi kan förvalta detta och att detta var vändningen efter vår stundtals tunga period. Stor kred till hela truppen. Hårt jobb lönar sig, sa Richard "Kalle" Ringhov.