Åtvidabergs FF

Plats:Kopparvallen
Seger på Kopparvallen med 2-1
2019-09-17 17:35
Glädje i Torn efter att Tobias Karlsson gjort sitt första mål för dagen. Foto: Mats-Ola Nilsson.
Torn tog en viktig seger när man i lördags besegrade Åtvidabergs FF med 2-1 på bortaplan på Kopparvallen.
Torn åkte i behov av poäng iväg på årets längsta bortaresa efter att inte vunnit i division 1 på hela fem omgångar. Resan var mödan värd för det blev en efterlängtad seger och tre välbehövliga poäng.

– Stor lättnad. Så kändes det när domaren blåste av matchen. Vi har jobbat hårt denna vecka och det kändes som att vi var värda segern. Det satt dock hårt inne och Åtvid saknade inte chanser, sa tränare Richard "Kalle" Ringhov när segern var i hamn.
Det var mållöst i paus, men i andra halvlek blev det desto fler målchanser. Innan det gått 30 sekunder frispelades hemmalagets Oskar Stejdahl av Dardan Mustafa, men Svante Hildeman i Tornmålet kom ut snabbt och räddade friläget.

Anton Kinnander hade ett par skott som smet utanför stolpen innan Torn kunde ta ledningen i den 57:e minuten. Torn kombinerade sig fram fint till en centralt löpande Aron Már Brynjarsson och när han stoppades blev bollen liggande i närheten av straffpunkten och där kom Tobias Karlsson löpande och skickade in bollen högt med vänstern.

I den 68:e minuten ökade Torn sin ledning till 2-0. Mouhammed-Ali Dhaini spelade ut bollen till Dylan Kosik Sulaiman på vänsterkanten. Dylan fick gott om tid på sig att skicka in ett inlägg till en omarkerad Tobias Karlsson som tryckte bollen i mål från nära håll efter en lång löpning in i straffområdet.

Åtvidaberg skapade ett antal klara målchanser. Alem Plakalo byttes in i den 71:a minuten och hade direkt ett par riktigt bra lägen, bland annat en nick i fritt läge som Svante Hildeman gjorde en bra räddning på. Ludvig Bergman fick fram en räddande fot på ett skott från Dardan Mustafa. Men i den 80:e minuten kom till slut reduceringen. Max Olsson var stark och höll undan sin försvarare innan han nickade in en längre boll som lyfts in i straffområdet.

Det blev en nervös avslutning när Åtvidaberg tryckte på för en kvittering. På tilläggstid sköt Alem Plakalo utanför stolpen i fritt läge, men det blev inga fler mål och Torn kunde vända hemåt med tre poäng i bagaget.

– Vi ville tillbaka till det som präglar oss och där tycker jag också att vi hamnade. Vi fick matchen lite dit vi ville. Åtvid fick gång på gång vända om bakåt istället för framåt och detta för att vi var på rätt sida gång på gång och prioriterade rätt saker hela tiden. Chanserna skulle komma och det visste vi och där tycker jag vi var kliniska. Nu njuter vi av detta och sedan är siktet inställt på Eskils nästa helg, sa en nöjd Kalle Ringhov.
Härnäst väntar Eskilsmine IF hemma på Tornvallen. Avspark kl 16 på lördag 21 september. Välkomna till ännu en viktig match i den spännande höstsäsongen.