Lindome GIF
Lindome GIF3 - 0Torns IF

Matchstart:lör 07 september, 13:00
Plats:Lindevi IP 1 Konstgräs
Lindome GIF - Torns IF, 3-0 (1-0)
2019-09-08 15:30
Lindome tog ledningen på en straff. Bild från Ettanplay.
Torn fick åka hem från Lindevi IP utan poäng efter att hemmalaget Lindome GIF tagit en klar seger.
Torn började matchen bäst, medan Lindome tog sig in i matchen och jämnade ut spelet. Båda lagen slarvade en del i uppspelen och hade svårt att få igång längre anfall under den första halvleken. Den första klara målchansen gick till Torn när Niclas Lundberg kom runt på kanten och slog ett inlägg till en helt omarkerad Dylan Kosik Sulaiman, som nickade utanför stolpen.

I den 38:e minuten dribblade sig hemmalagets högerytter Gustav Hedlund in i straffområdet innan han gick omkull när Niklas Nilsson försökte bryta och domaren pekade på straffpunkten. Wilmer Melander slog säkert in straffen till 1-0 som också blev halvtidsresultatet.

– Det blev en tung eftermiddag i Lindome. Vi hade en klar plan för hur vi skulle ta oss an matchen. Första 30 minuterna tycker jag vi gör det bra, men sedan blir vi i samband med straffen avvaktande istället för offensiva, främst då i vårt försvarsspel. Dylan hade också en nick i öppet läge, sa Richard "Kalle" Ringhov.
Förra veckan stod Torn för en väldigt bra andra halvlek när man försökte vända ett underläge mot Lunds BK. Det lyckades man inte upprepa den här gången, utan istället var det Lindome som dominerade matchen totalt efter pausen.

Om Lindomes 1-0-ledning inte kändes helt rättvis när lagen gick till halvtidsvila så kändes den närmast i underkant efter 60 spelade minuter. Lindome hade då bland annat haft en trippelchans där uppoffrande spel av Ludvig Bergman, en makalös enhandsräddning av Felix Jakobsson, och till slut ett skott över öppet mål gjorde att resultatet stod sig.

När 2-0 till slut kom var det tyvärr efter en bjudning. Torn slarvade i uppspelsfasen och Viktor Alexandersson kunde skicka in bollen utifrån i tom bur. Lindome fyllde på med 3-0 i den 83:e minuten då inhopparna Rasmus Tengfjord och Ajdin Zeljkovic kombinerat sig fram vackert.

– I halvtid pratar vi om att hitta tillbaka men när vi kommer ut så underpresterar vi resten av matchen, samtidigt som vi får gratulera Lindome till en jättebra halvlek, konstaterar Kalle Ringhov.
Torn har bara lyckats ta fyra poäng på höstens sex omgångar. Nästa helg väntar Åtvidabergs FF på bortaplan med matchstart kl 16 lördag 14 september. Nu gäller det för årets upplaga av Torn att visa att de klarar av att hantera motgångar och lyfta sig under de återstående omgångarna så att bottenstriden kan hållas på behagligt avstånd.

– Nu får vi alla samla ihop oss och det känns nästan som att vi får gå lite ”back to basic” i vårt tänk. Inte tänka så mycket utan bara köra. Träna hårt i veckan inför Åtvid på lördag. Under sådana perioder som vi nu är inne i så går det inte att snacka till sig poäng utan handling är vad som krävs och det vet vi alla, menar Kalle Ringhov inför fortsättningen.
Text: Markus Ringnér