Lunds BK

Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Förlust i derbyt mot Lunds BK
2019-09-02 18:00
Torn, här i form av Anton Kinnander, fick jaga i underläge hela matchen. Foto: Göran Lenz/apb.se.
Torn förlorade hemma på Tornvallen med 3-2 i derbyt mot ett formstarkt Lunds BK inför 775 åskådare. Hemmalaget stod för en svag första halvlek och hamnade i ett 0-2-underläge som de trots en väldigt bra andra halvlek inte lyckades vända.
Gästerna från Klostergården fick matchen dit de ville i den första halvleken. Även om Torn hade en del boll så försvarade LBK sig kompakt och bortalaget kändes betydligt farligare när de gick till anfall. Med hög press skaffade LBK fram ett par inkast direkt i inledningen. På det andra kastade Stefan Arnshed långt och Tornförsvaret lyckades inte nicka bort bollen ordentligt utan det blev istället en skarv till David Sax, som säkert placerade in bollen i burgaveln med en bredsida.

Precis innan pausvilan, i den 44:e minuten, utökade LBK sin ledning till 2-0. Bortalaget bet sig fast en period på vänsterkanten med en lång rad inkast och till slut kombinerade man sig loss fint och lyfte bollen inåt bakåt mot straffpunkten. Där dök Admir Osmancevic upp och slängde sig fram och stötte bollen mot mål. Ludvig Bergman fick en tå på bollen när han skulle blockera skottet, men istället styrdes bollen in vid ena stolpen bakom en chanslös Svante Hildeman i målet.

– Vår första halvlek är inte bra. LBK låser oss, ligger lågt och väntar ut oss och vi får inte till den rörelse och fart på bollen som vi vill ha. Mål vid fel tillfällen, 5:e och 44:e, är tungt att gå in med i halvtidspausen, sa Richard "Kalle" Ringhov om den svaga starten.
Torn gjorde två byten i paus och gick ned på trebackslinje i ett försök att vända matchen. Hemmalaget fick upp en helt annan intensitet och hemmapubliken började drömma om ännu en upphämtning i ett Lundaderby.

I den 64:e minuten kom till slut reduceringen efter ett långt tålmodigt anfall. Andreas Åkerlund tog sig in från kanten och fick tillbaka bollen lite turligt när han spelade in till Anton Kinnander. Ensam med målvakten gjorde Åkerlund inget misstag utan bredsidade ur snäv vinkel in bollen vid bortre stolpen.

I den 67:e minuten knuffade Andreas Åkerlund omkull Stefan Arnshed efter avblåsning och det blev irriterat. Åkerlund fick syna det röda kortet. Domaren tyckte att även Martin Johanssons reaktion och knuff mot Åkerlund i tumultet efteråt var värd ett rött kort så det slutade med en utvisning i vardera laget. Från sidan kändes det som att Torn skall vara väldigt glada över att båda lagen hade lika många spelare kvar på planen efter den situationen.

Efter utvisningen kom Torns offensiv av sig en period, men sen började man trycka på igen. Försvaret spelade också väldigt stabilt och såg till att det inte blev kontringar. Men en kontring blev det och på den spelade Admir Osmancevic elegant fram till en djupledslöpande David Sax. Tornförsvaret lyckades tvinga ut Sax i dålig vinkel men hans skott tog på en täckande Niklas Nilsson och rullade försmädligt in i mål.

1-3 i den 78:e minuten skulle visa sig bli en för stor uppförsbacke. Niclas Lundberg puttade undan en försvarare, tog ned ett inlägg i straffområdet och skickade in 2-3, men då hade klockan hunnit ticka upp till den 89:e minuten. På övertid hade Ludvig Bergman öppet mål när ett inlägg nådde honom vid bortre stolpen, men tyvärr kom bollen bakom honom och han lyckades inte vinkla in den i mål.

– I halvtid gör vi förändringar som nästan ger oss poäng. Vi gör en bra andra halvlek och skapar tillräckligt med chanser för att få minst oavgjort men det vill sig inte. LBK:s 3-1 är signum för halvleken. Ett mål där bollen tar på Niklas och går in. Sedan gör vi 2-3 och vi skapar också chanser efter det men det ville sig inte denna eftermiddag, sa en besviken Kalle Ringhov efter en tung eftermiddag på vallen.
Senast Torn förlorade mot Lunds BK var i en träningsmatch i februari 2015. Sviten mot LBK slutade därmed på 11 raka matcher utan förlust. Nu gäller det att skaka av sig det här derbyt och se framåt.

– Tack till alla i föreningen för som vanligt ett fantastiskt arrangemang, avslutar Kalle Ringhov sina tankar efter matchen.
Närmast väntar Lindome GIF på bortaplan med avspark kl 13 på lördag 7 september.

Text: Markus Ringnér