Jönköpings Södra IF
Torns IF1 - 2Jönköpings Södra IF

Matchstart:ons 21 augusti, 18:30
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Förlust i cupen efter förlängning
2019-08-23 15:10
Jubel i Torn efter att Patrik Östlund gjort 1-0. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn stod för en fantastisk insats men föll till slut efter förlängning mot Jönköpings Södra IF.
Det är tredje gången ett lag från Superettan pressats till att spela förlängning på Tornvallen för att kunna slå ut oss ur Svenska cupen. De 418 i publiken fick vara med om ännu ett spännande cupdrama i Stångby.

– Vill passa på att tacka alla Tornare som såg till att kvällen blev minnesvärd. Vi är bortskämda med fantastiska arrangemang och denna kväll var inget undantag, sa Richard "Kalle" Ringhov.
Jönköpings Södra IF, som står på tröskeln till Allsvenskan, inledde matchen i ett högt tempo som för att direkt försöka visa på den skillnad som skall finnas mellan lagen.  Men efter cirka 10 minuters spel kom Torn in i matchen och jämnade ut spelet. J-Södra hade gott om chanser, men Torn var inte ofarliga och hade bland annat en frispark av Dylan Kosik Sulaiman som bortamålvakten fick sträcka ut ordentligt på för att tippa till hörna. En underhållande första halvlek slutade mållös.

– Det är ändå med stolthet som man vaknade i morse. Jag tycker laget presterade otroligt bra och vi kan inte mer än att vara jättenöjda med vår prestation. Vi gör precis det vi sagt och stor kred till spelarna som inte bara spelade med stort hjärta utan även med mycket stor kvalité i spelet. Det var slitsamt men det var det för motståndaren också. Och sett till motståndet så blir prestationen ännu större, sa Kalle Ringhov dagen efter matchen när han hunnit smälta sina intryck.
Andra halvleken inleddes med en rivstart. I det närmaste direkt efter avspark frispelades Patrik "Putte" Östlund av Tobias Karlsson. Fri med målvakten gjorde Putte inget misstag. 1-0 till Torn i den 46:e minuten!

Med en 1-0-ledning i ryggen höll Torn spelet uppe väl även om J-Södra skapade en del kvitteringschanser, bland annat räddade Andreas Åkerlund en boll på mållinjen. I den 65:e minuten kom till slut kvitteringen efter ett snabbt anfall från bortalaget. Edin Hamidovic kom runt på kanten och spelade in bollen där en framstörtande Tommy Thelin kom först och tryckte bollen i mål.

Torn var nära att återta sin ledning när Ludvig Bergman nickade ner en halvdåligt rensad hörna till Putte Östlund. Tyvärr gick Puttes avslut precis utanför stolpen. Mot slutet av den ordinarie speltiden tryckte J-Södra på och satsade på att avgöra matchen, men det blev inga fler mål.

Torn hade ett par chanser i förlängningen. Den bästa hade Adam Olofsson som fick se sitt tunga skott gå precis över ribban. Halvvägs in i den andra förlängningskvarten kom det avgörande målet. Återigen var det Tommy Thelin som avslutade efter ett snabbt anfall av J-Södra.

Torn flyttade fram allt och alla för att försöka nå en kvittering. Ludvig Bergman hade en nick på en frispark som bortamålvakten fick göra en bra räddning på nere vid stolpen, men närmre än så kom inte Torn den här gången.

– Ingen är egentligen nöjd när man förlorar men ibland får man se till prestationen och igår kändes det inte som om vi kunde gjort mycket mer. Vi pressar J-Södra i 120 minuter och är väl så bra som dom. Vi skapar chanser och följer vår matchplan till fullt och pricka, sa en förhållandevis nöjd Kalle Ringhov.
I årets seriespel har Torn haft svårt att hålla en jämn nivå över flera matcher i rad. Bra insatser har varvats med mindre bra. Lyckas man ta fram den nivå laget höll mot J-Södra så kommer det räcka väldigt långt i höstens seriematcher. Närmast väntar IK Oddevold på bortaplan på söndag 25 augusti.

– Nu handlar det om att på fredag sluta oss samman, återhämta oss och ta detta med oss inför söndagens viktiga match mot Oddevold, blickar Kalle Ringhov framåt efter cupdramat.
Text: Markus Ringnér