IFK Värnamo

Tuff förlust mot Värnamo
2019-08-18 12:10
Värnamo tog ledningen på straff. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn förlorade hemmamatchen mot IFK Värnamo efter avgörande i slutminuterna.
Dagens motståndare Värnamo kom till start med två övertygande segrar bakom sig. Det var också gästerna som inledde matchen bäst. Framförallt skapade de chanser på fasta situationer när de lyfte in bollar med kvalitet i Torns straffområde. Vid två såna tillfällen gjorde Felix Jakobsson i Tornmålet väldigt bra räddningar efter att bollen nickats mot mål.

När även en senare hörna blev farlig resulterade det i en rörig situation som slutade med att Aron Már Brynjarsson räddade bollen på mållinjen. Domaren bedömde det som hands, dömde straff och visade ut Aron. Johan Lassagård slog straffen hårt och säkert nere till vänster. 1-0 till bortalaget i den 16:e minuten.

– En käftsmäll som tog hårt. Straffen och utvisningen förstörde matchen för oss totalt. Vill inte kommentera domslutet mer än att säga att det var ett tufft domslut, suckade Richard "Kalle" Ringhov.
Efter utvisningen tog Torn över matchen. Hemmalaget dominerade bollinnehavet och spelade sig fram till halvchanser. När kvitteringen kom i den 28:e minuten kändes det rättvist. Ludvig Bergman nådde högst på en fast situation och nickade bollen i mål. 1-1 som också blev halvtidsresultatet.

Inledningen av andra halvlek var ungefär som avslutningen på den första. Men med cirka 20 minuter kvar började Tornspelarna att tröttna. Värnamo flyttade upp spelare högre upp i plan och bytte in ett par offensiva spelare för att försöka utnyttja sitt numerära överläge och nå en seger.

Värnamo skaffade fram åtta hörnor i den andra halvleken, men nu hade Torn lärt sig hantera dem och ingen blev farlig. Värnamo hade egentligen bara skapat en riktigt farlig målchans i den andra halvleken när den gick mot sitt slut. När avslutet på det anfallet gick i stolpen och returen sköts utanför mål i öppet läge så kändes det som att Torn skulle reda ut slutforceringen från bortalaget och klara oavgjort.

Men efter 88 spelade minuter kom avgörandet. Ett tröttkört Torn tappade markering på en av Värnamos inhoppare, Benjamin Lindblad, som i lugn och ro kunde ta ner ett inlägg i straffområdet och placera in bollen i mål.

– Spelarna sliter och kämpar med en man kort och att då släppa in ett mål med ett par minuter kvar är tufft. Vi släpper knappt till några chanser utan spelar ett tätt försvarsspel matchen igenom. Vill hylla truppen för ett otroligt slit och det tar vi med oss, berömmer Kalle Ringhov sitt lag.
En tung uddamålsförlust, men det kommer nya matcher direkt att fokusera på och se fram emot.

– Nu får vi bearbeta detta idag och sedan släppa det för vi har nya uppgifter i form av två matcher denna vecka. Något annat sätt finns inte, avslutar Kalle Ringhov sina tankar efter matchen.
Nu på onsdag 21 augusti kommer Svenska cupen till Stångby igen. Vi tar emot Jönköpings Södra IF som i år är ett topplag i Superettan och kämpar för uppflyttning till Allsvenskan. Den matchen vill ni inte missa. Avspark kl 18:30. Välkomna!

Text: Markus Ringnér