Hässleholms IF
Hässleholms IF2 - 6Torns IF

Matchstart:tis 25 juni, 19:00
Plats:Österås IP A-plan
Vinst mot Hässleholms IF - Nu väntar motstånd från Allsvenskan eller Superettan i cupen
2019-06-28 11:15
Dylan Kosik Sulaiman och Niclas Lundberg gjorde två mål var i matchen. Foto: Göran Lenz.
I tisdags vann Torn över Hässleholms IF på bortaplan med 6-2 i första omgången av Svenska cupen.
Första halvleken bjöd på böljande fotboll där båda lagen lämnade stora ytor i försvarsspelet, vilket utnyttjades så att publiken fick se fem mål innan halvtidspausen. Hässleholm tog ledningen, men sen vände Torn med två snabba mål av Dylan Kosik Sulaiman och Andreas Åkerlund. Även Torns glädje blev kortvarig. Hässleholm kvitterade snabbt och efter 35 spelade minuter var matchen oavgjord igen, 2-2.

Kring pausen kom dock de avgörande mål som punkterade matchen. Dylan gjorde 3-2 i första halvlekens sista minut och när Niclas Lundberg sen gjorde 4-2 direkt i inledningen av andra halvlek så blev uppförsbacken för stor för Hässleholm. Torn dominerade bollinnehavet rejält i andra halvlek. Hässleholm var dock inte ofarliga när de väl gick till anfall. Framförallt skapade de en del chanser när Torn försökte gå ned i tempo för att spela av matchen och då ofta slarvade med passningsspelet.

När Torn höjde tempot kom också målen. Niclas Lundberg gjorde 5-2. Sen slog Aron Már Brynjarsson ett inlägg mot Oscar Ahlgren som en Hässleholmsspelare hann först på men inte bättre än att han touchade bollen så den långsamt rullade in i bortre burgaveln.

– Vi gjorde processen kort. En halvdålig första halvlek följdes upp av en bättre andra där vi gjorde vad som behövdes. Vi fick tempo på bollen och hade otroligt stort bollinnehav. Sedan trillade bollarna in efterhand. Tycker spelarna gjorde vad som förväntades av dom. Vi ville åka upp till Hässleholm och vinna men inte mer och det tyckte jag att genomförde på ett bra sätt. Eloge till Hässleholm som inte slutade spela trots stort underläge, kommenterade Richard "Kalle" Ringhov matchen.
Nu är det två matcher kvar innan sommaruppehållet. På lördag 29 juni är det hemmamatch mot Oskarshamns AIK följt av bortamatch mot Skövde AIK på onsdag 3 juli.

– Nu inväntar vi med spänning lottningen men innan dess är det två otroligt viktiga seriematcher som skall genomföras, avslutade Kalle Ringhov.
Cupmatchen mot lag från de högre divisionerna brukar vara en av årets höjdpunkter för oss Tornare. Det var viktigt både för föreningen och laget att ta sig dit i år igen. Vi minns festen mot IFK Göteborg förra året och hoppas på något liknande i augusti.

Spelare och tränare skall hålla sitt fokus på nästa seriematch, men vi andra kan ju snegla på lottningsalternativen och drömma om olika motståndare till Tornvallen. Lottningen sker torsdagen den 4 juli kl 13.00 och kommer att sändas live på www.svenskfotboll.se. Torn kommer att lottas mot ett av de 16 sydligaste SEF-lagen som i år är:

Malmö FF

IFK Göteborg