Assyriska Turabdin IK

Matchstart:lör 08 juni, 16:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Matchnummer: 000012090
Torns IF - Assyriska Turabdin IK, 3-1 (1-1)
2019-06-09 21:10
Torn firar när Ludvig Bergman gjort lagets tredje mål. Foto: Göran Lenz.
Torn studsade tillbaka på bästa sätt efter förra veckans förlust och tog en övertygande seger på hemmaplan mot Assyriska Turabdin IK.
– Tycker att vi gör en jättebra insats över 90 minuter. Det vi pratat om i veckan såg vi att det nu satt där. Rörelsen och djupledsspelet satt där. Vi var rakare i vårt spel. Vi skapade nog för att göra några mål till. Klart att allt inte kändes riktigt bra förrän Dylan satte straffen, men efter det tyckte jag vi hade full kontroll. När vi sedan gör trean så sätter vi punkt för en härlig eftermiddag på Tornvallen. Nu väntar DM på onsdag, kommenterade Richard "Kalle" Ringhov insatsen.
Segern förde upp Torn på femte plats i tabellen. Man passerade Landskrona BoIS och därmed är Torn nu Skånes fjärde bästa lag i det svenska seriesystemet för herrlag, efter Malmö FF, Helsingborgs IF och Trelleborgs FF. Det är första gången i klubbens historia så det passar vi på att njuta av!
Torn tog tag i taktpinnen direkt från avspark. Assyriska Turabdin hade svårt att få igång det offensiva spel som resulterat i att de med fem segrar på sina sex senaste matcher skiftat position från botten till toppen av tabellen. Istället kunde Torn vid ett flertal tillfällen etablera riktigt långa anfall.

Torn skapade så mycket chanser att det kändes som det bara var en tidsfråga tills ledningsmålet skulle komma. Bland annat hade Anton Kinnander ett tungt skott och ett anfall avlutades med att Dylan Kosik Sulaiman prickade stolpen.

Men när målet till slut kom i den 30:e minuten var det efter slarv i Assyriskas försvar. Anton Kinnander snappade upp en dålig boll mellan bortalagets backar och satte full fart mot motståndarmålet. Vid straffområdeskanten tryckte Anton till med vänsterfoten och sköt bollen otagbart i målvaktens högra kryss.

Knappt fem minuter senare slarvade Niklas Nilsson i uppspelsfasen och Assyriska utnyttjade det effektivt. Med 35 minuter spelade var det överraskande kvitterat både i bjudningar och i målprotokollet. Efter kvitteringen kom Torns spel av sig och avslutningen på den första halvleken blev jämnare.

Torn inledde andra halvlek starkt. Redan efter 10 sekunder vann man bollen och spelade fram Anton Kinnander som drev förbi motståndarnas backlinje, men avslutet från straffpunkten gick utanför stolpen. Assyriskas bästa chans att ta ledningen kom i den 63:e minuten när det blev kalabalik i Torns straffområde, men efter uppoffrande spel av flera Tornare kunde bollen till slut rensas undan.

I den 66:e minuten revs Dylan Kosik Sulaiman ner när han tog sig in i straffområdet och domaren pekade på straffpunkten. Dylan satte själv straffen och Torn var i ledningen igen.

Torn blev lite väl passiva under en period när de försökte bevaka sin ledning så Assyriska kunde trycka på. Men Torn tänkte inte låta segern slinka dem ur händerna den här dagen utan lyfte spelet efter hand. Bland annat skaffade man fram hela åtta hörnor i den andra halvleken. På den femte av dem hoppade Ludvig Bergman högst och nickade in 3-1 till Torn i den 78:e minuten.

När domaren blåste av matchen var det stor glädje både bland hemmaspelare och publik. Nu ser vi fram emot nästa hemmamatch som är redan nu på lördag. Avspark kl 16 på lördag 15 juni mot Ljungskile SK, som ligger på platsen före Torn i tabellen.

Dessförinnan väntar Näsby IF på bortaplan i åttondelsfinalen i DM på onsdag. En väldigt viktig match eftersom seger där innebär att Torn är kvalificerade för Svenska Cupen även 2020.

Text: Markus Ringnér