Tvååkers IF

Matchstart:lör 18 maj, 16:00
Plats:Övrevi A
Matchnummer: 000012060
Tvååkers IF - Torns IF, 0-1 (0-1)
2019-05-19 12:20
Torn firar efter matchens enda mål.
Vi kom, vi sågs, vi segrade. Torns IF bjöd inte på mycket skönspel, men man bröt förbannelsen på Övrevi och tog tre viktiga poäng i bortamötet mot Tvååker.

På det stora hela fanns det stora likheter mellan dagens match och den som spelades borta mot Eskilsminne förra månaden. Torn gjorde ett tidigt ledningsmål och bevakade sedan resultatet.

I den tionde matchminuten tog Niclas Lundberg tillvara på en framspelning från Dylan Kosik Sulaiman och gav Torn ledningen med 1-0.

Därefter var det mycket bollinnehav för hemmalaget som dock egentligen inte skapade någon riktigt het målchans under hela matchen. Torn hade däremot ett par riktigt heta kontringslägen då man hade kunnat ”döda” matchen under den andra halvleken.

Slutresultatet stannade dock vid 0-1. Trenden i år håller på sätt och vis i sig att poängmässigt så fortsätter Torn att imponera på bortaplan, medan man spelmässigt har presterat klart bättre hemma på Tornvallen.

Skönt är att förbannelsen på Övrevi är bruten. Efter att ha förlorat samtliga matcher på just den arenan tidigare blev det äntligen en vinst där för Torns IF idag. Därmed hakar Torn på topplagen i Division 1 Södra, medan Tvååker får fortsätta kämpa i botten av tabellen.

– En halvbra dag på jobbet. Många tekniska fel och vi kom inte upp i normal nivå. Då är det en styrka att vinna. Vi släpper inte till några direkta målchanser utan istället skulle vi dödat matchen i andra halvlek. Riktigt gott med tre poäng i en svår bortamatch. Det gäller att plocka poäng nu när serien börjar sätta sig. Nu får vi förhoppningsvis en riktigt kul och spännande hemmamatch nästa söndag mot Landskrona BoIS, sa Richard "Kalle" Ringhov förväntansfullt.

Nästa vecka väntar Skånederby mot Landskrona BoIS hemma på Tornvallen. Då fortsätter kampen om vilka som ska bli Skånes fjärde bästa lag 2019. Väl mött då!​

Text: Andreas Wallerstig