Lindome GIF

Första segern på hemmaplan
2019-05-13 15:40
Dylan Kosik Sulaiman klappas om efter sitt straffmål. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn vann lördagens hemmamatch mot Lindome GIF med 1-0.
Det blev fjärde gången gillt hemma på Tornvallen. Efter att de tre tidigare hemmamatcherna bjudit på bra spel, men missade målchanser och bara en poäng, var det en efterlängtad trepoängare som kunde räknas in när domaren blåste av matchen.

Tränare Richard "Kalle" Ringhov var lättad efter slutsignalen:
– En välförtjänt seger som satt långt inne. Det vi jobbat med under veckan var vårt försvarsspel och hur vi skulle uppträda. Det fullföljde vi idag till 100%. Sedan gjorde vi som vi sagt gällande vårt anfallspel. Lättnad och glädje präglade Torn omklädningsrum efter matchen.
Torn startade matchen bäst och vann mycket boll inledningsvis genom att pressa Lindome högt upp i plan. Redan i den sjunde minuten var hemmalaget nära att ta ledningen när Adam Olofsson nickskarvade en hörna mot bortre stolpen där Ludvig Bergman kom framrusande, men Ludvigs nick räddades intill stolpen av en Lindomespelare.

I den 12:e minuten var det Lindomes tur att skapa en farlig målchans på en hörna. De körde en inövad variant där Tornspelarna inte hängde med i löpningarna och Rasmus Tengfjord sköt ett skott som gick tätt över ribban innan bollen tog i nättaket.

Efterhand kom Lindome bättre in i matchen och tog över bollinnehavet. Bortalaget var obesegrade inför matchen och hade föregåtts av ett rykte om att spela väldigt fin, passningsorienterad fotboll. Något som resulterat i 13 mål på de första sex omgångarna. Men Torn såg ut att ha läst på deras spel ordentligt för när Lindome dominerade bollinnehavet hade de svårt att skapa chanser. Lindome tog sig snyggt upp i plan med passningsspel genom Torns lagdelar, men fick oftast vända tillbaka och börja om igen utan att hota målet.

Mot slutet av halvleken fick Torn bättre utdelning på sitt presspel igen och tog tillbaka initiativet. I den 37:e minuten vek Niclas Lundberg in från sin vänsterkant och sköt ett skott tätt över ribban. Mycket mer hände sen inte i den första halvleken som slutade mållös.

I andra halvleken skapade Torn fler målchanser än i den första. Framförallt var Niclas Lundberg, precis som tidigare under säsongen, inblandad i de flesta målchanserna. I den 62:a minuten trodde många att Torn skulle ta ledningen när Lundbergs skott såg ut att vara på väg in i mål, men istället gick tätt utanför den bortre stolpen. Sitt kanske bästa läge att ge Torn ledningen hade Lundberg i den 71:a minuten när han tog sig fram centralt i plan, men den gången blev det ett misslyckat skott som gick en bra bit över målet.

Vi gladdes åt att se Patrik Östlund komma in på plan i den 72:a minuten och göra debut i årets seriespel efter skadebekymmer. Patrik var nära att göra mål med sin första bollkontakt, men bollen gick precis utanför när han försökte stöta in ett inlägg från Lundberg.

Lindome skapade också några farliga målchanser. På ett inlägg längs marken kastade sig ett par Lindomespelare fram för att försöka trycka bollen i mål, men det var svårt från sidan av planen att se hur nära bollen de egentligen var. I den 82:a minuten lämnade Johan Jarnvik sin position i Lindomes trebackslinje och tog sig upp i plan. Jarnvik tog en lång löpning in i Torns straffområde och nådde i fritt läge högst på ett inlägg, men nicken strök tätt över ribban.

Bitvis hade matchen mer derbykaraktär än förra veckans match mot Lunds BK. I takt med att tiden gick och tillställningen fortsatt var mållös blev det lite irriterat på vissa håll.

I den 84:e minuten kunde Torn till slut ta ledningen. Andreas Åkerlund klackade fram en boll mot Dylan Kosik Sulaiman. Johan Jarnvik som sånär gett Lindome ledningen i anfallet innan kom sent in i situationen och fällde Dylan. Den efterföljande straffsparken satte Dylan säkert nere till vänster. Även om Peter Dahlberg i bortamålet gick åt rätt håll var straffen för hårt slagen för att han skulle hinna nå den.

Efter målet satsade Torn på att försvara sin ledning och höll undan till årets första seger på hemmaplan.

Trepoängaren mot Lindome var viktig för att ha kontakt med lagen i toppen av serien. Efter sju spelade omgångar har Torn efter en poängmässigt knackig inledning nu börjat klättra uppåt i tabellen och ligger på femteplats.

I veckan blir det avbrott från seriespelet på tisdag med 16-delsfinal i DM mot division 4-laget Klippans FF på bortaplan. I helgen är det seriematch igen. Då väntar Tvååkers IF borta på Övrevi IP med avspark kl 16:00 lördagen 18:e maj.