Skövde AIK

Matchstart:ons 01 maj, 16:00
Plats:Tornvallen, Stångby A-plan
Matchnummer: 000012035
Torns IF - Skövde AIK, 2-2 (1-1)
2019-05-02 16:00
Anton Kinnander jublar efter sitt kvitteringsmål till 1-1. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn inledde maj månad med att spela oavgjort på hemmaplan mot Skövde AIK.
Efter att Torn förlorat sina båda inledande hemmamatcher i årets seriespel var det dags att vända den trenden när man tog emot Skövde AIK på 1:a maj. Men precis som i den senaste hemmamatchen släppte man in ett sent mål. Tornsupportrarna får vänta på årets första seger på Tornvallen och nöja sig med att Torn åtminstone tog sin första poäng på hemmaplan.

Lyckligtvis är det match om ett par dagar igen. Nu ser vi fram emot derbyt mot Lunds BK på lördag 4 maj med avspark kl 16:00. Vi får satsa på att ta årets första seger i Lund på bortaplan på Klostergårdens IP istället!

Första halvleken blev jämn och lagen turades om att ha initiativet i perioder.

Skövde inledde bäst. Redan i den andra matchminuten frispelades Viktor Granath och vi var beredda på att Torn skulle hamna i ett tidigt underläge i ännu en match den här säsongen. Men Svante Hildeman i Tornmålet kom ut snabbt och gjorde en väldigt bra räddning när han fick upp en hand på bollen och avvärjde till inkast.

På det efterföljande inkastet vann Torn bollen och ställde om snabbt, vilket slutade med att Emil Eriksson varnades efter att ha stoppat Dylan Kosik Sulaiman med ojusta medel. Det visade sig bli matchens enda varning som för ovanlighetens skull alltså kom direkt i matchupptakten.

Efter 10 minuter började Torn ta över bollinnehavet under en period, men sen fortsatte skiftena mellan lagen när det gällde att föra spelet.

Michel "Dado" Termanini, som spelade sin första hela match för Torn i den förra omgången, skadade sig i en närkamp och tvingades byta redan i den 12:e minuten. Ludvig Bergman kom in som mittback och Adam Olofsson flyttade ut som högerback på Dados position.

Först när cirka 30 minuter var spelade började Torn få koll på Skövdes uppspel och skapa längre anfall. Men när det kändes som om matchen var på väg att sätta sig till Torns fördel kom Skövde i ett fint anfall i den 38:e minuten. Bortalaget väggpassade sig snyggt fram längs sin vänsterkant och anfallet avslutades med att Rasmus Örqvist löpte in i straffområdet och sköt 1-0 i bortre burgaveln.

Mot slutet av halvleken fick Torn bra tryck mot Skövdemålet och skaffade fram två hörnor i tät följd.Den första resulterade till slut i ett bra skottläge för Niclas Lundberg efter att Skövdemålvakten Jeffrey Gal halvmissat en utboxning, men en Skövdeförsvarare fick ut en fot och styrde skottet till en ny hörna. Denna gången blev det återigen en dålig rensing från Skövde och bollen gick ut till Anton Kinnander som med ett hårt vänsterskott sköt in kvitteringen.

Det var Antons första mål i årets seriespel. Under försäsongen gick han knappt mållös från någon match, så nu hoppas vi målskyttet lossnar ordentligt igen.

Första halvleken slutade 1-1, vilket kändes rättvist med tanke på hur matchen sett ut.

Andra halvleken var inledningsvis lika jämn som den första. Torn skapade ett par bra målchanser, men när målet väl kom i den 66:e minuten så var det med mer tur än skicklighet. Dylan Kosik Sulaiman slog ett inlägg från vänsterkanten som touchade en täckande Skövdespelare och gick i en båge över Jeffrey Gal och in i mål.

Efter sitt ledningsmål tog Torn över matchen helt. Under en 20 minuters period radades chanser upp. De bästa kom i tät följd runt den 75:e minuten då Skövde räddade bollen på mållinjen ett par gånger.

Adam Olofsson slog ett inlägg som touchade en Skövdespelare och Jeffrey Gal tvingades släppa retur rakt ut till Andreas Åkerlund. Andreas sköt från nära håll men träffade rakt på Gal som på mållinjen lyckades styra bollen ut till hörna. När Torn skaffade fram sex hörnor på mindre än fem minuter så slutade en av dem med att en Skövdespelare räddade bollen med knät på mållinjen.

Istället för att Torn punkterade matchen så kvitterade Skövde mitt i Tornpressen i den 85:e minuten. Lite passivt markeringsspel vid ett inkast resulterade i att bollen nådde Adam Wollak som drog till från cirka 25 meter. Ludvig Bergman försökte blockera skottet men fick bara en touch på bollen som ställde Svante Hildeman.

Skövdes kvittering verkade ta luften ur Torns anfallsspel och det var till och med Skövde som hade den bästa chansen till ett segermål innan domaren blåste av matchen efter två tilläggsminuter.

Efter ännu en bra match på hemmaplan som inte resulterade i tre poäng räknar tränare Richard "Kalle" Ringhov att förmågan att stänga matcher kommer:
– Efter vänt underläge 0-1 till ledning 2-1 med 20 min kvar och sedan 4-5 superheta chanser att stänga matchen så känns det faktiskt som en förlust. Tycker vi gör de sista 20 så pass bra så att inte punktera matchen då känns obegripligt. Men det är bara att jobba på. Vi spelar bra fotboll och skapar massor av chanser så det kommer att lossna framöver.
En perfekt chans för laget att visa det kommer som skrivet ovan redan om ett par dagar. Missa inte Lundaderbyt på Klostergården på lördag!

Text: Markus Ringnér