Eskilsminne IF

Matchstart:lör 27 april, 14:00
Plats:Harlyckans IP 1
Matchnummer: 000012025
Eskilsminne IF - Torns IF, 0-1 (0-1)
2019-04-28 11:30
En nöjd Dylan Kosik Sulaiman när han satt matchens enda mål.
Torn tog en skön uddamålsseger mot Eskilsminne på lördagseftermiddagen.
Det blev en ganska chansfattig match på bortaplan mot Eskilsminne IF. Istället präglades matchen av många kampsituationer. Lagom till matchstart hade förmiddagens regnande upphört och vackra Harlyckans IP bjöd på en härligt tät men blöt gräsmatta som inbjöd till duellspel. När domaren blåste av matchen kunde vi konstatera att grunden till Torns seger var att man gick segrande ur det flesta av duellerna.

Länkar:
I samtliga de tre inledande matcherna har Torn hamnat i ett tidigt underläge. Nu bröts äntligen det mönstret, och på bästa sätt, för nu tog Torn ledningen redan i den andra minuten.

Adam Olofsson slog en längre boll mot Anton Kinnander som gick över både Anton och försvararna som gått upp i rygg på honom. Istället kunde Niclas Lundberg springa in bakom och ta bollen. När han tagit sig någon meter in i straffområdet slog han in bollen längs marken mot straffpunkten. Eskilsminnes försvarare hann inte komma rätt i positionerna och bollen rann igenom till Dylan Kosik Sulaiman som från nära håll sköt bollen förbi målvakten och i mål med en bredsida.

Under den första halvleken tog Eskilsminne över mer och mer av bollinnehavet, men utan att skapa några större farligheter. Framförallt kom hemmalaget fram längs kanterna och slog väldigt många inlägg.

Andra halvleken fortsatte som den första slutade. Det kändes dock som att Torn nu hade fått bättre koll på motståndarnas inläggsspel. Defensivt gjorde Torn en mycket bra match där man hela tiden täckte upp för varandra efter första duellen på de inlyfta bollarna.

De farligaste chanserna i andra halvlek stod Torn för genom sina omställningar, men utan att lyckas punktera matchen. Anton Kinnander hade ett skott som hemmalagets målvakt Mathias Nilsson fick fingrarna på till hörna. Niclas Lundberg hade ett liknande skottläge och denna gången gick returen rakt ut men precis förbi Anton Kinnander.

Eskilsminnes bästa kvitteringschans var ett skott från Mathias Unkuri som Felix Jakobsson i Tornmålet gjorde en fin räddning på.

På slutet blev det upprört när hemmaspelare och publik skrek om hemåtpass till målvakt medan domaren nog bedömde det som att Niklas Nilsson stått för en dålig nedtagning och inte en passning. Det hela slutade med att Eskilsminnes tränare Mattias Lindström blev avvisad.

I takt med att Eskilsminne flyttade upp för att nå en kvittering fick Torn stora ytor att ställa om på. Men Torns omställningsspel kändes inte lika snabbt och effektivt som vi blivit bortskämda med på senare tid. Antagligen för att krafterna gått åt på den regntunga planen, men kanske framförallt för att mycket energi lagts på att vinna de flesta andrabollarna. När domaren blåste av matchen efter fyra tilläggsminuter var det på trötta ben som Tornspelarna jublade.

Tränare Richard "Kalle" Ringhov var lättad efter att Torn studsat tillbaka från förra veckans tunga förlust:
– Stor lättnad. Så är känslan. Vi fick ju inte med oss poäng sist men idag blev det tre. Vi är nog lättade allihop. Jag tycker vi gör det vi jobbat på inför matchen. Matchen blev precis som vi förutspått. Vi är synkade och bra i omställningarna och bakåt är vi kliniska. De långa bollarna in centralt var vi inte oroliga för, men däremot andrabollarna och dom vann vi. Nu njuter vi ordentligt och tar detta med oss in i veckan.
När nu fyra omgångar är spelade står Torn på sex poång efter två vinster på bortaplan. De två hemmamatcherna har slutat med förluster trots att Torn fört spelet i matcherna och skapat betydligt fler chanser än sina motståndare. Redan nu på onsdag får laget chansen att bryta den resultatmässigt tråkiga trenden. Det är hög tid för första segern hemma på Tornvallen.

Välkomna att stötta oss på onsdag 1 maj. Avspark kl. 16:00 hemma på Tornvallen mot Skövde AIK.

Text: Markus Ringnér