FC Trollhättan

Matchstart:lör 13 april, 16:00
Plats:Edsborgs IP A-plan
Matchnummer: 000012016
FC Trollhättan - Torns IF, 1-2 (1-1)
2019-04-14 13:10
Torns mål gjordes av Dylan Kosik Sulaiman och Niclas Lundberg. Foto: Peter Barnekow
I andra omgången kom årets första seger då FC Trollhättan besegrades med uddamålet.
Det var två lag som förlorat i premiäromgången som möttes på konstgräsplanen på Edsborgs IP i Trollhättan. Att lagen stod på noll poäng såg ut att påverka matchen. Den blev tät och chansfattig på ett sätt som det mer brukar se ut i slutet av säsongen när det skall krigas om varje poäng kring olika streck i tabellen.

Precis som i premiären hamnade Torn i ett tidigt underläge. Denna gången i den 13:e minuten. Torn hade en frispark någon meter in på offensiv planhalva. Det såg lite okoncentrerat ut när man slog den snabbt samtidigt som man flyttade upp spelare. FCT utnyttjade situationen på bästa sätt. De vann bollen och kom i en snabb omställning på sin högerkant och efter ett inspel längs marken kunde Albinot Rexhepi slå in ledningsmålet i öppet mål.

5 minuter senare var det dags för ett liknande mål, men med ombytta roller. FCT flyttade upp sitt lag för att slå in en frispark i offensivt straffområde. Adam Olofsson nickade undan bollen, Torn vann ett par efterföljande närkamper nere vid egen hörnflagga och sen gick det fort längs Torns vänsterkant. Anfallet avslutades med att Niclas Lundberg sprang ifrån och höll undan sin försvarare innan han petade bollen förbi en utrusande hemmamålvakt och det var kvitterat.

Oavgjort i halvtid kändes rättvist sett både till spel och målchanser.

Andra halvlek inleddes avvaktande och tempofattigt. Men ju längre tiden gick desto mer tog Torn över, även om det inte ledde till särskilt klara målchanser. Hemmalaget satsade på fasta situationer och underhållningen blev lidande när en stor del av halvleken gick till att förbereda långa inkast.

Med cirka 5 minuter kvar av ordinarie tid fick Torn till slut utdelning efter fint kombinationsspel mellan Dylan Kosik Sulaiman och Tobias Karlsson. Anfallet avslutades med att Dylan löpte in bakom FCT:s backlinje och fick en perfekt passning från Tobias. Alexander Leksell i hemmalaget ryckte Dylan i armen, men en roterande Dylan lyckades ändå få iväg ett skott i stolpen. Domaren pekade på straffpunkten och Leksell fick rött kort för målchansutvisning. Dylan tog själv hand om straffen och som han gjorde det. Med kort ansats skickade han in bollen hårt i krysset.

Efter Torns ledningsmål satsade FCT allt framåt för att nå ett kvitteringsmål och de var inte ofarliga. På övertid i 92:a minuten nådde Albinot Rexhepi högst på en långboll in i straffområdet och nickade i insidan av stolpen. Där hade Torn verkligen marginalerna på sin sida, men det blev inga fler mål och Torn har därmed säkrat sin första seger och sina första poäng i årets serie.

–Vi visste hur matchen skulle gestalta sig. Kamp, fysiskt och långa inkast. Det blev precis så. Tycker vi reder ut det på ett bra sätt. Vi har perioder där vi spelar långt och blir av med bollen tidigt istället för att hålla i den. Dock tycker jag att vi stundtals utnyttjar deras svagheter i vårt anfallsspel och bägge målen är frukten av detta. Vi kände lite press idag efter poängtappet på hemmaplan i första matchen så vinsten idag var välkommen. Nu njuter vi ordentligt, kommenterar Richard "Kalle" Ringhov matchen.
Nu ser vi fram emot nästa omgång. Med segern mot FCT i bagaget hoppas vi få se ett Torn som under mindre press kan få ut mer av den kapacitet vi vet finns i laget. Nu väntar match mot Åtvidabergs FF hemma på Tornvallen. Matchstart kl 15 på annandag påsk måndag 22 april. Välkomna!

Mer om matchen: