IFK Malmö

Matchstart:ons 13 mars, 19:30
Plats:Konstgräsplan
Serie:Träningsmatcher Herr
Torns IF - IFK Malmö, 1-2 (0-2)
2019-03-14 09:55
Niclas Lundberg gjorde Torns mål. Foto: Göran Lenz/apb.se
I årets femte träningsmatch kom den första förlusten för Torn.
Länkar:
När Torn på ondagskvällen ställdes mot IFK Malmö var det andra träningsmatchen i rad som genomfördes under rejält blåsiga förhållanden. Senast mot Landskrona BoIS fick publiken vänta förgäves på mål, men nu hade resultattavlan inte ens tickat upp till 1 minut innan bortalaget tog ledningen.

I den första halvleken dominerade Torn bollinnehavet. Även om hemmalaget i perioder kombinerade vackert, så gick det för omständigt för att skapa några större problem för bortalaget. IFK Malmö låg rätt i sina positioner och ställde om snabbt och effektivt. Det kändes därför inte helt ologiskt när IFK Malmö utökade sin ledning till 2-0 efter att Torn inte fått undan bollen ordentligt efter ett inlägg.

I andra halvlek spelade Torn med betydligt högre tempo och aggressivitet, delvis kanske av desperation, något alternativ fanns ju inte om man ville vinna matchen. Nu omsattes bollinnehavet i ett stort antal klara målchanser. IFK Malmö orkade inte längre med några omställningar utan fick mest ägna sig åt att springa och rensa bort bollen.

I den 65:e minuten reducerade Niclas Lundberg med ett lågt, välplacerat skott från lite drygt 20 meter. Det blev dock inte fler mål och årets första förlust är ett faktum.

Tränarkommentar:
Den dag vi är nöjda efter en förlust hoppas jag aldrig inträffar. Vi kan säga att vi stundtals spelade bra, att vi dominerade totalt i andra halvlek, att vi skapade flest chanser med mera, men det är målen som räknas. Vi måste både stänga och vinna en match som ikväll. Nu gjorde vi inte det och då blir det inte godkänt heller.

Nu får vi jobba vidare mot seriestarten och fila på ett par saker som vi är överens om behöver förbättras. Bland annat att vi måste, som vi gjorde i andra halvlek, få mer fart på bollen samt få till en bättre rörelse och färre touch på bollen. Vi utmanar och blir helt plötsligt aggressiva i motståndarboxen och detta måste vi förstärka än mer.

Richard "Kalle" Ringhov