Kristianstad FC

Matchstart:lör 16 februari, 13:00
Plats:Konstgräsplan
Serie:Träningsmatcher Herr
Torns IF - Kristianstad FC, 2-1 (1-0)
2019-02-16 20:50
Alper Nuraldin och Kasper Friberg från U19 fick göra inhopp mot slutet av dagens match.
I årets andra träningsmatch ställdes Torn, precis som förra helgen, mot en skånsk seriekollega. Idag gästades Tornvallen av Kristianstad FC. Matchen slutade med seger till Torn med 2-1.
Dagens match spelades på ett soligt Tornvallen som gav en föraning om våren. Torn har en del skadebekymmer. I dagens 16-mannatrupp var det tre spelare från U19 på bänken.

Hemmalaget började matchen piggt och tog ledningen direkt i inledningen. Andreas Åkerlund slog efter en kort hörna ett perfekt inlägg som nickades i mål av Oscar Ahlgren.

Ju längre den första halvleken led desto mer tog Kristianstad över bollinnehavet, men utan att skapa några direkta målchanser. Närmast en kvittering såg bortalaget ut att komma när de skapade ett flertal skottlägen runt straffområdet, men då täckte Tornspelare på hockeymanér.

I andra halvlek flyttade hemmalaget upp spelet och vann mycket boll med sitt presspel. Men i cirka den 60:e minuten tappade Torn bollen. Kristianstad kontrade snabbt längst vänsterkanten och kvitterade till 1-1 efter att bollen spelats in framför mål.

Nästan direkt efter kvitteringen kom Niclas Lundberg runt på kanten och tog sig in i straffområdet där han drogs i tröjan när han skulle spela in bollen framför mål. Anton Kinnander slog säkert in den efterföljande straffen och hemmalaget var återigen i ledningen.

Sista delen av matchen blev lite mer böljande fram och tillbaka, och båda lagen skapade en del klara målchanser men 2-1 stod sig tiden ut.

Två spelare från U19, Alper Nuraldin och Kasper Friberg, fick göra inhopp mot slutet.

Tränarkommentar:
Två matcher, två segrar. Trots att vi för närvarande har en sargad trupp så uppträder vi stabilt i vårt spel. Släpper till lite bakåt och skapar mycket framåt och med dessa två komponenter brukar man vinna fotbollsmatcher. Det som gladde idag var fortsatt bra passningsspel och tillknäppt bakåt. Sedan skapar vi faktiskt tre superheta lägen förutom målen.

Tycker alla jobbar på hårt och systematiskt. Vi skulle mött Österlen på tisdag men den flyttar vi (förhoppningsvis hittar vi en dag längre fram) för vi hade fått mycket svårt att få ihop det. Vi tackar Österlen för förståelsen.

Richard "Kalle" Ringhov