Tvååkers IF - Torns IF

Matchstart:lör 03 november, 14:00
Plats:Övrevi C
Serie:Div 1 Södra, herrar
Tvååkers IF - Torns IF, 2-1 (0-1)
2018-11-05 09:43
Här försvinner Torns sista hopp om en kvalplats. Bild: Ettanplay.
I lördags försvann hoppet om en kvalplats till Superettan för Torns del när Tvååker vände underläge till seger i den andra halvleken.
Se även:
Det var en match som båda lagen behövde vinna för att hålla hoppet vid liv. Den första halvleken var ganska chansfattig, men det var Torn som skapade de möjligheter som fanns. I den 18:e minuten var det också Torn som kunde ta ledningen i matchen efter en hörna från vänster som nickades i mål av Ludvig Bergman. 1-0 till Torn som också var resultatet i halvtid.

Det kändes som att Torn hade matchen under kontroll, men i den 58:e minuten ändrades förutsättningarna när hemmalaget kvitterade. En frispark från lång distans lyftes in i straffområdet. Philip Mårtensson i Torns mål missbedömde bollen och märkte för sent att bollen var på väg över honom. Bollen gick direkt i mål till 1-1.

Mot slutet blev det böljande spel då båda lagen var tvungna att gå för ett segermål. Torns bästa möjlighet kom i den 88:e minuten då Mouhammed Ali-Dhaini hade en nick efter hörna som räddades på mållinjen. Därefter hann hemmalaget med att få en spelare utvisad innan Tvååker efter knappt 91 minuters spel avlossade ett skott som ändrade riktning på en Tornförsvarare och gick in i mål.

Tvååker vann alltså matchen och håller sitt hopp om en kvalplats vid liv in i den sista omgången. Det ska dock mycket till om man ska lyckas med det eftersom man har två lag att passera.

För Torns del är nu hoppet om en kvalplats ute. Man höll det vid liv fram till den 29:e omgångens sista spark och det är väl gott så. Om man ska använda en gammal klyscha så var det inte i den här matchen som man förlorade kvalplatsen. Matchen i Tvååker speglade väl dock Torns höstsäsong ganska bra då man till skillnad från i våras sällan har haft marginalerna på sin sida.

Nu återstår en omgång i seriespelet. Torn tar emot Karlskrona och det är en match av stor betydelse för bortalaget som måste vinna för att säkra nytt kontrakt på egen hand.

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar: