Skövde AIK - Torns IF

Matchstart:lör 20 oktober, 16:00
Plats:Södermalms IP
Serie:Div 1 Södra, herrar
Skövde AIK - Torns IF, 1-1 (1-0)
2018-10-20 17:57
När matchutet stod på 93:30 kvitterade Patrik Östlund för Torn.
Efter en sen kvittering fick Torn med sig en poäng i bortamatchen mot Skövde AIK.
Länkar:

Sammanfattning:
Dagens bortamatch mot Skövde AIK slutade 1-1. Det var ett resultat som Torn nog får vara nöjda med med tanke på utvecklingen.

Ännu en gång åkte Torn på ett tidigt baklängesmål. Efter att hemmalaget haft ett par ramträffar tidigt i matchen så misslyckades Torn med en offsidefälla i den elfte matchminuten och Skövde kunde från nära håll styra in 1-0.

Torn hade ett spelmässigt övertag under större delen av matchen, men i ärlighetens namn skapade man inte några direkt farliga målchanser.

För andra veckan i rad måste jag dessvärre delvis rikta fokus mot domarinsatsen och då tänker jag framför allt på en situation som inträffade med tio minuter kvar att spela av ordinarie matchtid.

Efter att Torn vunnit en frispark till vänster på egen planhalva så uppstod det ett litet gruff. Efter det tar hemmalagets målskytt Viktor Granath en löpning på uppskattningsvis 30 meter och skickar omkull Christopher Nilsson efter att ha satt båda armarna i ryggen på honom! Jag har visserligen bara sett TV-bilderna då jag inte var på plats på matchen, men hur detta inte kan innebära en utvisning är för mig en gåta. Efter situationen visar domaren upp det gula kortet till tre spelare, bland annat nämnde Viktor Granath, men när jag nyligen kontrollerade matchrapporten visar den att hemmaspelaren inte ens har fått den varning som domaren visade honom vid situationen.

Vid situationen fick Torntränaren Richard ”Kalle” Ringhov lämna det tekniska området på grund av någon form av protest. Jag var som sagt inte själv på plats och kan inte i detalj redogöra för händelserna, men jag tycker att TV-bilderna talar sitt tydliga språk och tycker att det var ett oerhört tvivelaktigt beslut av domarteamet utifrån vad bilderna visade.

Jag vill betona att jag inte heller denna vecka skyller resultatet på domarens bedömning, däremot tyckte jag att den här situationen var så pass uppseendeväckande att jag har svårt att förbise den.

Torn lyckades till slut få till stånd en kvittering när Mouhammad-Ali Dhaini stod för förarbetet och Patrik ”Putte” Östlund stod för avslutet. Ett vackert mål och när Torn äntligen skapade en riktigt het kvitteringschans så utnyttjade man möjligheten!

Sett över matchen kändes det oavgjorda resultatet ganska rättvist, men Torn hade givetvis marginalerna lite på sin sida när man fick till ett så sent kvitteringsmål.

Ett oavgjort resultat var givetvis inte vad man hade hoppats på, men som matchen utvecklade sig kan man inte vara missnöjd med att det blev som det blev. Torn får nu försöka ta full pott i de återstående omgångarna och hoppas på att det kan räcka för en kvalplats.

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar
Vi tar en poäng på matchens sista spark. Bra moral men det visar att vi får slita för precis allt just nu. Första halvlek är inte så bra som vi vill men jag tycker vi tar oss samman i halvlek och speciellt sista 30 minuterna är det bara ett lag på plan. Vi ger oss själva chansen med 3 matcher kvar. Tycker spelarna verkligen var värda detta. Vi sliter och sliter men får väldigt lite med oss men så är idrotten ibland.

Richard "Kalle" Ringhov