Torns IF - Kristianstad FC

Matchstart:lör 29 september, 14:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Kristianstad FC, 0-1 (0-0)
2018-09-29 22:50
Tornspelarna kunde inte göra mycket mer än se på vid matchens enda mål. Foto: Göran Lenz/apb.se
Torn åkte på en tung smäll när man idag förlorade med 1-0 på hemmaplan mot Kristianstad FC.
Torn tog inte chansen att ta tillbaka kvalplatsen från Oskarshamn idag. Istället tätnade kampen om kvalplatsen ordentligt efter dagens matcher. Torn ligger nu på tredjeplats med samma poäng som Oskarshamn, som i kraft av bättre målskillnad ligger på andraplatsen som innebär kval till Superettan.

Det har ett tag känts som att kampen om kvalplatsen kommer stå mellan Oskarshamn, Torn, Eskilsminne och Tvååker. Nu när det återstår sex omgångar skiljer det inte mer än två poäng mellan något av dessa fyra lagen.

För Kristianstad FC innebar dagens seger att man tog sig upp över nedflyttningsstrecket. Det är bara att fortsätta imponeras av de resultat de har lyckats nå efter sommaruppehållet med en i det närmaste helt ny trupp.

Torn inledde dagens match ganska piggt de första 5-10 minuterna, men sen sänktes intensiteten och Kristianstad tilläts kontrollera tempot i matchen. Spelet kom av sig och Tornspelarna stod för ett stort antal slarviga passningar. När domaren blåste av första halvleken kändes den helt jämn och båda lagen hade skapat ett antal halvchanser.

Andra halvleken började ungefär som den första slutade. Det kändes dock som att Torn var på väg att ta över matchen när man åkte på en riktig kalldusch. I den 58:e minuten nickades en hörna undan rakt ut i plan. Där kom Abdussalam Magashy i bortalaget framstormande och fick på en drömträff från cirka 25 meter. Bollen gick som en projektil en meter över marken stolpe in. Philip Mårtensson i hemmamålet och övriga Tornspelare kunde inte göra mycket mer än konstatera att man hamnat i underläge.

Nästan direkt efter målet föll Astrit Seljmani i en straffsituation, men domaren friade.

Torn skapade därefter ett stort antal kvitteringschanser. De bästa chanserna kom efter att Astrit börjat söka sig ut på högerkanten som en följd av att Patrik Östlund bytts in i anfallet.

I den 72:a minuten tog sig Astrit runt på kanten och slog in bollen längs marken. Vid bortre stolpen missade Patrik öppet mål.

I den 81:a minuten hade Torn först en dubbelchans. Återigen tog sig Astrit runt på högerkanten och slog ett inlägg. Denna gången nickade Oscar Ahlgren i fint läge, men bortamålvakten Robertino Kljajic gjorde en bra räddning. Bollen gick till Oscar igen som spelade tillbaka den till Dino Mesic som avslutade med ett skott i ribbans överkant.

Innan den 81:a minuten var över hade Torn missat öppet mål för andra gången i matchen. Astrit slog ett inlägg som bortamålvakten fumlade ut rakt framför mål. Där stod Oscar men hans skott från ett par meter gick över ribban.

Även om Torn inte kom upp på den nivå vi Tornare, och säkert spelarna själva också, önskade, så skapade man sista kvarten tillräckligt med chanser för att nå minst oavgjort. Tyvärr lyckades man inte sätta sina chanser och matchen slutade med en tung förlust för hemmalaget.

Möjligen kunde man i dagens match för första gången ana att det smugit in sig en viss anspänning i hemmalaget. Kanske för att man hade ett gyllene läge att skaffa sig ett bra grepp om kvalplatsen inför de avslutande omgångarna. Nu gäller det att lyckas skaka av sig den här tunga förlusten och fokusera på de möjligheter man trots allt står inför när det återstår sex omgångar av årets seriespel.

Text: Markus Ringnér

Tränarkommentar:
Vissa förluster är tyngre än andra. Gårdagens går in under kategorin riktigt tung. Kanske på grund av att vi hade bra förutsättningar, kanske på grund av något annat. Vi gör en första halvlek som vi bara vill glömma. Tekniska fel, vi blir stillastående och för många touch på bollen samtidigt som Kristianstad förvarar sig på ett bra sätt.

I andra halvlek så vaknar vi till liv och det är nästan bara spel mot ett mål. Vi skapar tillräckligt för att vinna matchen men tyvärr så gör vi inga mål och vi släpper in ett så därför förlorar vi matchen. Det finns ingen genväg utan nu får vi samla kraft och alla bidra till en bra träningsvecka.

Richard "Kalle" Ringhov