Oskarshamns AIK - Torns IF

Matchstart:lör 22 september, 16:00
Plats:Arena Oskarshamn
Serie:Div 1 Södra, herrar
Oskarshamns AIK - Torns IF, 1-0 (0-0)
2018-09-25 12:45
Ett av många långa inkast i matchen. Bild: Från Ettanplay.
Torns IF förlorade i lördags bortamatchen mot Oskarshamns AIK med 1-0.
Vi hade ingen från mediagruppen på plats i Oskarshamn, men några av oss följde sändningen via Ettanplay. Så här kommer (till slut) en artikel baserat på det.

Det var en tät tillställning med mycket kamp och få målchanser på Arena Oskarshamn. Båda lagen tog ut varandra defensivt och inget lag lyckades få igång något organiserat anfallsspel värt att nämna.

Det kändes tidigt som en typisk mållös match. Vidare kändes det som att om något lag skulle lyckas göra mål så skulle det bli oerhört svårt för det andra laget att reparera det. Så blev det också.

Oskarshamns vänsterback Anton Agebjörn fick ofta vandra ut på en kant för att ta långa inkast. I den 71:a minuten resulterade ett av dessa efter att inkastet inte rensats bättre än att bollen kunde slås in i straffområdet igen och William Kvist kunde slå bollen i mål vid bortre stolpen. Denna sekvens var kanske det enda tillfället i matchen som det såg lite rörigt ut i Torns försvar.

Efter målet lyckades Torn inte skapa fram någon ordentlig kvitteringschans. Istället öppnade man i jakten på ett mål upp sig lite bakåt och Oskarshamn fick ett par bra lägen, dock utan att lyckas utöka sin ledning. Avslutningen blev mest en massa frisparkar och spelavbrott, men trots 7 minuters tillägg hände inget mer.

I och med förlusten tätnade kampen om kvalplatsen till Superettan. Torn ligger fortfarande på andraplatsen, men nu är Oskarshamn endast 1 poäng bakom Torn. Därefter följer Tvååker (3 poäng efter Torn) och Eskilsminne (4 poäng efter). Så det är bara att upprepa vad vi sagt efter de senaste matcherna: vi står inför en spännande höst där varje omgång kommer att vara som en final. Det är aldrig kul med uddamålsförluster, men vi får fokusera på att Torn fortfarande har allt i egna händer.

Se även:
Tränarkommentar:
Resan hem från Oskarshamn blev tung. 0-1 är alltid tunga siffror. Matchen var ett ställningskrig mellan två försvarsstarka lag i 97 minuter. Lagen skapade inte några direkt heta chanser utan det var mest kamp och avblåsningar. Målet tillkom på ett av Oskarshamns många och långa inkast där vi inte fångade upp andrabollen utan målskytten kunde slå in den i bortre. Vi försökte men blev stressade och vi hade inga direkta linjer i spelet sista 20 minuterna. Nu får vi samla ihop oss och jobba på inför nästa veckas match mot Kristianstad.

Richard "Kalle" Ringhov