Torns IF - Ängelholms FF

Matchstart:lör 15 september, 14:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Ängelholms FF, 4-0 (0-0)
2018-09-16 17:20
Stor glädje i Torn efter att man gjort första målet. Foto: Göran Lenz/apb.se
Igår vann Torns IF mot Ängelholms FF på hemmaplan med komfortabla 4-0. Med segern skaffade sig Torn ett bra utgångsläge inför de kommande omgångarna och vi har en mycket spännande höst framför oss.
Se även:
Torn tog tag i taktpinnen direkt och inledde gårdagens match bäst. Under den första halvtimmen kombinerade sig Torn fram till ett antal bra lägen, men avsluten gick antingen utanför eller kunde ganska enkelt räddas av bortalagets målvakt. Det kändes som om det bara var en tidsfråga innan Torn skulle ta ledningen.

Men istället tappade Torn tempot efter alla missade målchanser och Ängelholm tog över bollinnehavet under slutet av halvleken. När domaren blåste av för halvtidsvila hade Ängelholm genom sitt bollinnehav skaffat fram några halvchanser och det kändes ovisst inför den andra halvleken.

Alla eventuella tvivel på hemmalaget kunde man dock släppa så fort andra halvleken satte igång. Torn kom ut och dominerade spelet från start och den här gången orkade inte Ängelholm ta sig tillbaka in i matchen igen.

Torns ledningsmål kom i den 57:e minuten när Niklas Nilsson mötte Daniel Hidefält Thulins hörna och vackert nickskarvade in bollen över Linus Müller i Ängelholms mål.

I den 64:e minuten utökade Torn sin ledning till 2-0. Även den här gången var det en fast situation som resulterade. En överlång frispark nickades tillbaka in över bortalagets backlinje av Niklas Nilsson. Där kom en framrusande Ludvig Bergman som elegant bredsidade in bollen i burgaveln från nära håll. Eller var det möjligen en skenbensträff? Oavsett vilket, Ludvig Bergmans första mål i division 1 är nu ett faktum.

Efter att den andra halvleken totalt dominerats av Torn fick man ordentlig utdelning på slutet. I den 90:e minuten tog sig inbytte Omar Hamid snyggt fram till straffområdet där han släppte bollen till Astrit Seljmani. Astrit fick god tid på sig och kunde lägga bollen tillrätta innan han placerade in den nere vid ena stolpen. I den 92:a minuten slog Niklas Nilsson en lång boll över Ängelholms backlinje som Astrit Seljmani tog emot och i kamp med en försvarare sköt hårt i krysset ungefär från straffpunkten.

Även om målen kom sent så känns det som att siffrorna speglar matchen. Torn kunde mycket väl ha punkterat matchen redan efter en halvtimme. Nu fick man i stället utdelning på alla chanser först på slutet efter att man metodiskt tryckt ned Ängeholm under långa perioder av matchen.

Med segern mot Ängelholm befäste Torn sin andraplats i serien. Torn har nu fyra poäng ned till Oskarshamn och Eskilsminne som jagar närmast bakom. Nästa lördag spelar Torn på bortaplan mot Oskarshamn i en match där alltså mycket står på spel. Men som Tornare är det lika bra att vänja sig vid att varje omgång under hösten kommer att vara som en final. Det är bara att njuta av att laget spelat sig till detta fantastiska läge och se fram emot en spännade höst.

Text: Markus Ringnér

Tränarkommentar:
Verkligen skönt med tre poäng idag. Vi har svajat i höst speciellt efter Göteborgsmatchen så idag var det extra skönt att komma tillbaka på vinnarspåret. Tycker vi vinner helt rättvist. Vi styr och ställer i första halvlek och i halvlek sa vi att det viktigaste i andra halvlek skulle vara tålamod. Vi gör 4 mål i andra halvlek och vinner helt rättvist. Nu laddar vi i veckan inför Oskarshamnsmatchen nästa lördag men idag och imorgon njuter vi av detta.

Richard "Kalle" Ringhov