Torns IF - Mjällby AIF

Matchstart:sön 02 september, 16:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Mjällby AIF, 0-1 (0-1)
2018-09-02 22:05
Ludvig Bergman hade en bra kvitteringschans på slutet men nicken gick över. Foto: Göran Lenz/apb.se.
Dagens seriefinal blev en jämn och tät match som slutade med hemmaförlust med 0-1.
Se även:
Det blev rekordpublik på Tornvallen för andra gången i år. Publiksiffran från derbyt mot Lunds BK i juli överträffades när det kom 1345 åskådare idag. Det gav matchen en härlig inramning. Vi hoppas alla ni som kom njöt av fotbollen och folkvimlet, kommer på fler matcher framöver och stöttar oss under hela den spännande avslutningen av serien.

Mjällby började dagens seriefinal bäst och tog tag i taktpinnen inledningvis. Bortalaget kändes farliga när de snabbt bytte kant och skapade lite halvchanser. I den 5:e minuten lyfte man in en frispark som en helt omarkerad Jesper Löfgren kunde nicka i mycket bra läge, men Philip Mårtensson i hemmamålet gjorde en fin räddning.

Efter 10-15 minuters spel kom Torn bättre in i matchen och jämnade ut spelet. Nu började Torn också skapa fram halvchanser. Matchens dittills bästa chans hade Torn i den 28:e minuten efter att ett långt inlägg nått Andreas Åkerlund som sköt bollen förbi målvakten nästan längs med mållinjen. Men när Astrit Seljmani skulle stöta in bollen vid bortre stolpen hann en försvarare in framför och rensade undan bollen i sista sekunden.

Precis när det kändes som att Torn började ta över matchen kom gästernas mål. En bortnickad hörna lyftes tillbaka in i Torns straffområde. Varken Torns Niklas Nilsson eller Mjällbys Adi Terzic nådde bollen ordentligt. Istället blev det en touch och bollen träffade Jesper Löfgren på kinden, vilket ställde Philip Mårtensson i hemmamålet. 1-0 till gästerna i den 35:e minuten.

Nästan direkt efter målet fick Torn chansen att kvittera efter att en Mjällbyförsvarare tagit bollen med handen i eget straffområde och domaren blåst straff. André Johansson har tidigare varit mycket säker från straffpunkten, men idag slog han tyvärr en svag staff som Jesper Johansson i bortamålet kunde rädda.

I andra halvlek fortsatte det jämna och täta spelet. Torn skapade dock ett par bra kvitteringschanser. I den 65:e minuten skickade inbytte Dino Mesic iväg ett snyggt volleyskott som tog i ribbans överkant. Ludvig Bergman flyttades upp i anfallet i kvitteringsjakten. I den 82:a minuten nickade han över i bra läge. Närmre än så kom inte Torn och årets andra hemmaförlust i seriespelet är ett faktum.

När lagen möttes på Strandvallen i våras fick vi se ett Torn som hade svårt att stå emot Mjällbys presspel och Mjällby var i långa perioder det klart bättre laget. Idag fick vi se hur mycket Torn utvecklats under säsongen. Dagens match var betydligt jämnare och ett oavgjort resultat hade inte alls varit orättvist.

Nu gäller det för Torn att lyckas skaka av sig dagens besvikelse och se framåt. Mycket står fortfarande på spel. Torn ligger just nu på kvalplats till Superettan när 10 av 30 omgångar återstår av serien. Kan laget ta med sig dagens prestationsnivå in i kommande omgångar så kommer det räcka långt.

Text: Markus Ringnér

Tränarkommentar:
En oerhört tung förlust idag. Vi var verkligen värda mer. Tycker inte jag kan kräva mer av spelarna idag. Vi gör vad vi kan och ett oavgjort resultat hade speglat matchen. Vi gjorde som vi sa men det räckte inte till poäng och det kommer för alltid att stå 0-1 i historieböckerna. Nu ställs vi dock inför en prövning, att ta oss i kragen inför nästa veckas uppgift så nu bryter vi samman men vi ger oss aldrig. Tack till alla än en gång som gjorde arrangemanget till en minnesvärd eftermiddag. Publikrekord igen, fantastiskt.

Richard "Kalle" Ringhov