Torns IF - Utsiktens BK

Matchstart:lör 18 augusti, 14:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Utsiktens BK, 2-0 (0-0)
2018-08-18 22:15
Jubel i Torn efter att Dino Mesic gjort 1-0. Foto: Göran Lenz/apb.se
När serien idag startade upp igen efter sommaruppehållet så utökade Torns IF sin segersvit från slutet av vårsäsongen. Torn besegrade Utsiktens BK med 2-0 på hemmaplan i Stångby.
Länkar:
Efter ett uppehåll så finns det alltid frågor som skall besvaras. Idag var vi många Tornare som var nyfikna på hur laget bevarat sin fantastiska form från vårsäsongen. Under uppehållet har gräset på Tornvallen lagts om och det behöver ytterligare en dryg vecka på sig för att bli spelklart. Så därför spelades dagens match på vårt konstgräs. Skulle Utsikten, som normalt spelar på konstgräs hemma på Ruddalen och som var ett av de lag som avslutade vårsäsongen bäst, kunna utnyttja att Torn inte spelade på sin vanliga hemmaplan och ta revansch för vårens förlust mot Torn?

Under den första halvleken fick vi inga tydliga svar på dessa frågor. Båda lagen skapade hörnor, inläggslägen och en del halvchanser, men det kändes inte riktigt som att något av lagen fick ut det som de önskade av sitt spel. Första halvleken slutade följdaktligen mållös, även om Utsikten kändes som det något starkare laget.

I andra halvlek höjdes tempot direkt och det var Torn som stod för tempohöjningen. Torn tog tag i bollinnehavet och började skapa allt klarare målchanser. Bland annat hade både Astrit Seljmani och Andreas Åkerlund några bra skott som smet utanför stolpen eller räddades till hörna. Ju längre matchen led desto mer fick Utsikten inrikta sig på kontringar. Bortalaget lyckades dock skaffa fram två frisparkar i mycket farliga lägen precis utanför straffområdet, men ingen blev farlig.

Mot slutet av matchen kändes tornspelarna både fysiskt och konditionsmässigt starkare. Det förstärktes ytterligare av att Dino Mesic och André Johansson byttes in med pigga ben.

I den 79:e minuten kom till slut Torns ledningsmål. Hugo Barsne klev fram från sin högerbacksposition och bröt Utsiktens uppspel innan han elegant tog sig fram mot kortlinjen och slog ett inlägg mot första stolpen. Inlägget rensades inte bättre än att en framstormande Dino Mesic kunde skjuta bollen i mål via stolpen.

I den 88:e minuten ökade Torn ledningen till 2-0. Återigen gjordes målet av Dino Mesic och återigen stod Hugo Barsne för inlägget, denna gång snyggt framspelad av André Johansson. Inför dagens match hade Dino Mesic inte gjort mål sedan bortamatchen mot Utsikten. Nu hoppas vi att han efter att ha blivit kvitt vårens skadebekymmer fortsätter målskyttet mot andra lag.

Men mitt största minne från matchen är en missad målchans. Matchens snyggaste anfall kom i den 81:a minuten och avslutades med att en helt frispelad Dino sköt i stolpen från nära håll. Dino slängde sig till marken i besvikelse, men innan han hann dunka nävarna i konstgräset i frustration har Astrit Seljmani rusat fram och lyft upp honom och peppat honom. Det är den typen av beteenden och Tornanda som bidragit till att Torn ligger i toppen och som krävs för att fortsätta hålla uppe nivån match efter match.

Dagens match gav positiva svar på alla frågor för Torns del. Vi har helt klart en spännande höst att se fram emot. Närmast laddar vi om inför cupmatchen mot IFK Göteborg på torsdag.

Text: Markus Ringnér

Tränarkommentar:
Det är inte alltid lätt att efter uppehåll komma upp på spåret igen och det visste vi om. Vi ville jobba efter våra grunder och ta det därifrån och det tycker jag vi lyckades med. Utsikten bjöd på bra motstånd och gjorde det mycket svårt för oss. Vi fick inte den tid vi ville ha att behandla bollen och därigenom blev vi av med den ofta och tidigt. Matchen var tillknäppt, mycket avblåsningar och närkamper. Sett till 90 minuter ute på plan är det jämt skägg med kanske lite övertag för Utsikten, men sett till målchanser och sista kvarten så vinner vi rättvist, men matchen kunde dock slutat hur som helst.

Härligt att börja med en trea och fortsätta sviten. Nu är det dock fokus inför nästa match som kanske är den största tävlingsmatchen i Torns IFs 53 åriga historia. En helt otroligt rolig utmaning. Hoppas vi alla ses då på Klostergården, alltså på torsdag klockan 18.30.

Richard "Kalle" Ringhov