Husqvarna FF - Torns IF

Matchstart:sön 08 juli, 16:00
Plats:Vapenvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Husqvarna FF - Torns IF, 0-1 (0-0)
2018-07-08 21:13
Tornspelarna firar efter slutsignalen. Foto: Håkan Backlund
Trots en utvisning på Niklas Nilsson redan i den första halvleken så kunde Torn ta sig samman och vinna bortamatchen mot Husqvarna efter att Astrit Seljmani gjort matchens enda mål i den andra halvleken.
Tre mycket härliga poäng säkrades alltså idag på Vapenvallen i Huskvarna för Torns del.

Länkar:
Matchreferat:
För första gången hade jag för avsikt att skriva en sammanfattning baserat på TV-sändningen av matchen, men det blev inte det lättaste då sändningen slutade fungera under en stor del av den andra halvleken. Det var således avbrott i sändningen när Torn gjorde matchens enda mål.

I den första halvleken var det i alla fall hemmalaget Husqvarna som var först med att skapa ett par halvfarliga situationer. Efter cirka fem minuters spel fick Philip Mårtensson göra en benparad på ett skott i straffområdet och senare i samma anfall fick han rädda en nick från ganska nära håll. Inte helt ofarliga lägen, även om Philip hade bra koll på båda avsluten.

Lagen hade sina starka perioder i den första halvleken. Torn spelade upp sig och det kändes som om man började få ett litet övertag på hemmalaget även om Torn också bara skapade några halvchanser.

De avslutande minuterna av den första halvleken blev dock riktigt tunga för Torns del. I den 42:a matchminuten höll en felpassning på egen planhalva att ställa till det för Torn. Husqvarna fick ett öppet skottläge från straffområdet, men Philip var snabbt nere och räddade bra med handen.

Mindre än minuten senare höll Husqvarna på att komma igenom på nytt. Niklas Nilsson krokade i hemmaspelaren strax utanför straffområdet och domaren tog fram det röda kortet för en målchansutvisning.

Den efterföljande frisparken i mycket bra läge gick dock över via en Tornspelare i muren och 0-0 stod sig halvleken ut.

Ett par minuter in på den andra halvleken slutade bilden fungera och därmed har jag svårt att uttala mig om hur det såg ut.

Innan även ljudet försvann från sändningen hann vi dock höra kommentatorerna referera vad som skulle visa sig vara segermålet. Utifrån referatet så fick Torn ett bra kontringsläge där Andreas Åkerlund spelade fram bollen till Astrit Seljmani i bra läge. Enligt referatet trodde man att bollen skulle gå utanför, men den smet in intill den vänstra stolpen. Vidare beskrev kommentatorerna det som ett ”väldigt konstigt mål” och ett ”ganska dåligt avslut”, men det spelar mindre roll för vår del så länge det blev mål! Därefter försvann även ljudet från sändningen och man fick förlita sig på andra metoder för att följa matchen.

Med 14 minuter kvar av ordinarie speltid kom TV-sändningen igång igen och då stod det 2-1 till Husqvarna enligt grafiken. Som tur var hade man koll på att det inte stämde, men kanske lurade det någon.

Under de avslutande minuterna hade Husqvarna ganska stort bollinnehav, men det såg ut som om Torn hade god kontroll och att Torn var farligare när de väl stack upp. I den 86:e minuten hade André Johansson ett bra avslutningsförsök i straffområdet som målvakten lyckades rädda till en hörna.

I den 94:e minuten blev det en smula oroligt när Husqvarna lyckades spela sig in i offensivt straffområde, men man tvingades ta ett väldigt svårt avslut som gick en bra bit över. Minuten senare gick slutsignalen och man kunde se och höra ett stort jubel bryta ut på Tornbänken!

Kommentatorerna som ju var på plats och fick se hela matchen var eniga om att Torns seger var rättvis så vi får förlita oss på att deras bedömning är korrekt.

Torn hakar på i toppstriden i och med dagens sköna vinst och nu kan vi börja se fram emot fredagens Lundaderby hemma på Tornvallen!​

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar:
Första halvlek var väl jämnt skägg. Phille gör ett par kanonräddningar, men de chanser Husqvarna har bjuder vi dom på. Sedan blir ju Niklas utvisad i den 43:e minuten och då känns det jobbigt. I halvtispausen så har vi ett gott snack och vi är överens om att vi ska åka därifrån med tre poäng. Låter kanske löjligt, men vi tror på det i varje fall. När sedan Astrit gör 1-0 i den 59:e minuten så är känslan grym och det ger oss ordentligt med energi. Jag tycker faktiskt inte att Husqvarna skapar så mycket trots att dom har mycket boll. När domaren blåser av efter 96 minuter så är känslan grym. Ingen jobbig resa hem precis.

Richard "Kalle" Ringhov