Torns IF - Tvååkers IF

Matchstart:lör 09 juni, 16:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Tvååkers IF, 3-0 (3-0)
2018-06-09 23:08
Astrit Seljmani firar efter sitt första mål idag. Foto: Göran Lenz (apb.se).
Torns IF mötte för andra gången på fyra dagar ett topplag på hemmaplan när man idag ställdes mot Tvååkers IF. Även den här dagen slutade det med seger. Nu leder Torn division 1 södra i en haltande tabell, där övriga topplag spelar först imorgon.
Länkar:
På ett soligt och varmt Tornvallen tog Torns IF idag emot Tvååkers IF. Två lag som innan matchen låg på samma poäng, men där Tvååkers IF i kraft av bättre målskillnad låg före i tabellen på tredjeplats. På förhand kändes det som att det skulle bli en tät och fysisk match. Men så blev det inte.

Torn tog initiativet direkt i matchen och dominerade bollinnehavet samt det fysiska spelet. Redan i den åttonde minuten tog Torn ledningen efter att Andreas Åkerlund vunnit en duell och nickat bollen ned till Astrit Seljmani, som vid straffområdeslinjen skickade in bollen mellan benen på en försvarare och in i burgaveln, otagbart för målvakten.

I den 21:a minuten utökade Torn sin ledning efter en hörna från höger slagen av Daniel Hidefält Thulin. I trängseln framför målvakten hoppade mittbacken Niklas Nilsson högst och nickade in bollen som han gjort så många gånger förut under åren som anfallare.

När klockan närmade sig halvtid gjorde Torn 3-0 i en tilltrasslad situation efter att Adam Olofsson nickat en hörna mot mål. Speakern sa att Tobias Karlsson var målskytt, medan det från min position såg ut som om Astrit Seljmani gjort sitt andra mål för dagen. För att få klarhet pratade jag med några 8-9 åringar som var nära situationen. Alla var överens om att Astrit var målskytt, men hur gjordes målet?

– Astrit fick ett skott på sig som gick in, sa en.
– Nej, det var matchens snyggaste mål, en bicykleta, sa en annan.
– Nej, han drämde in den med foten högt men andra benet var jättestabilt i marken, avbröt en tredje.

Därefter började de alla prata i munnen på varandra. Så jag antar att detta är så nära sanningen vi kommer för TV-bilderna är inte mycket tydligare än 8-9 åringarnas syn på det hela.

Hittills under säsongen har alla Torns segrar varit med uddamålet så publiken förväntade sig en anstormning från Tvååker i den andra halvleken, samtidigt som man hoppades att första halvlekens fina spel åtminstone skulle räcka till en seger med 3-2.

I andra halvleken sjönk tempot. Tvååker hade svårt att skapa några farligheter och Torn kontrollerade matchen. Värmen gjorde det säkert svårt för Tvååker att kraftsamla för en anstormning mot slutet. Tvååker gjorde några byten och gick ned på trebackslinje, men det blev inga fler mål i matchen och Torn tog en klar och rättvis seger med 3-0.

Efter att Torn haft en mindre svacka och problem med målskyttet under maj är man nu tillbaka i serieledning, dock med en match mer spelad än övriga topplag. De spelar först imorgon. Men nu passar vi på att njuta av dagens seger!

Tränarkommentar från Richard "Kalle Ringhov:

"Sex poäng på två matcher mot tvåan och trean är ett styrkebesked. Vi är inne i ett stim just nu. Stor effektivitet är bara förnamnet. Tycker vi gör det fantastiskt bra idag och vinner rättvist. Bra närkampsspel och också rörligt och bra anfallsspel. Sedan att vi håller nollan är ju mer regel än undantag."