Torns IF - Eskilsminne IF

Matchstart:fre 25 maj, 19:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF - Eskilsminne IF, 1-3 (0-1)
2018-05-25 23:04
Foto: Göran Lenz, apb.se
Det blev en sällsynt förlust för Torn hemma på Tornvallen ikväll. Gästerna Eskilsminne var effektivare och vann till slut matchen med siffrorna 1-3.
Det började väldigt positivt för Torn i kvällens match. Under den första halvtimmen dominerade man med eftertryck och skapade också ett antal bra möjligheter.

Närmast mål kom man när Astrit Seljmani prickade stolpen med ett lågt skott, men man hade även ett antal andra tillfällen att göra 1-0 som t.ex. när Niclas Lundberg avslutade över från nära håll.

I den 35:e minuten inträffade en mycket tråkig situation för Torns del då mittbacken Ludvig Bergman fick en kraftig smäll mot kindbenet vid en närkamp på Torns planhalva. Ludvig fick åka till sjukhus med befarad hjärnskakning och Torn fick möblera om i laget. Efter detta tog Eskilsminne över taktpinnen i slutet av den första halvleken.

På övertid i den första halvleken etablerade Eskilminne tryck mot Torns mål och vaskade fram en serie hörnor. På den sista av dessa lyckades man efter en fin volleyträff göra ett psykologiskt viktigt 0-1 mål i den 47:e minuten. Med vad som i princip skulle bli halvlekens sista spark tog alltså gästerna ledningen i matchen.

Torn fick en mardrömsstart även på den andra halvleken. Efter fem minuters spel var gästerna snabba med att utnyttja ett misslyckat uppspel från Torn på ett effektivt sätt. Vissa påstod att det var offside, själv stod jag inte tillräckligt bra placerad för att kunna bedöma saken.

Efter 54 minuters spel hade Tobias Karlsson en ypperlig möjlighet att reducera för Torn, med gästernas målvakt gjorde en fin parad på närskottet.

1-2 kom dock några minuter senare i den 58:e minuten när Andreas Åkerlund gav Torn nytt hopp när han reducerade genom ett välplacerat skott i straffområdet.

Torn försökte forcera i jakten på ett kvitteringsmål och man skapade några hyfsade möjligheter, även om man inte lyckades etablera samma tryck som i den första halvleken. Den sista möjligheten till ett kvitteringsmål hade Mouhammed-Ali Dhaini som fick ett skottläge i straffområdet, men Eskilsminne försvarade sig bra och kunde med gemensamma krafter förhindra bollen från att gå i mål.

I matchens absoluta slutskede kunde Eskilsminne definitivt avgöra genom att göra 1-3 när matchuret var på väg upp mot 92 minuter.

Det är aldrig kul att förlora. Kvällens förlust kändes tyngre än den mot Mjällby i den mening att till skillnad från den gången så var det ikväll Torn som hade mer av bollinnehavet och skapade fler möjligheter än motståndarna. Laget har dock fortsatt svårt att få tillräckligt bra utdelning på sina målchanser och idag räckte det inte med ett mål eftersom motståndarna var effektivare och förvaltade merparten av de möjligheter man skapade.

Vi gratulerar Eskilsminne till segern ikväll! Det är inte många lag som har klarat av att besegra Torns IF i Stångby de senaste åren och vi hoppas givetvis att det kommer att vara så även fortsättningsvis.

Torn får ta nya tag inför nästa match som spelas borta mot Kristianstad FC på torsdag. Vi hoppas även att skadan på Ludvig Bergman inte var alltför allvarlig och att han repar sig snabbt.

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar från Richard ”Kalle” Ringhov:

”-Vi förlorar idag på vår egen oförmåga att omsätta våra chanser. Första 30 är kanske årets bästa. Vi spelar ut Eskilsminne totalt. Sedan känns det som att vi kommer ur rytmen när Ludde får en smäll och får utgå efter ett avbrott. Vi har ett antal chanser men omsätter inte dessa. När vi sedan får ett mål i nacken 10 sekunder innan halvtid så är känslan givetvis negativ.

Dock har vi ett gott snack i halvlek och vi är säkra på att vända det men sedan släpper vi in ett mål i 49:e minuten och då är det ordentlig uppförsbacke. Tycker att vi tar oss tillbaka i matchen när vi reducerar men sedan känns vi stressade och tappar positioner och då blir det lite wilda western. Vi gör ett par förändringar för att få till en kvittering men tyvärr, idag är det som förgjort.

Otroligt tung förlust men som man brukar säga att i statistiken får man inga poäng när man har flest chanser, det är alltid målen som räknas.  Dock vill jag berömma laget för ett hårt och bra genomfört jobb men tyvärr räcker det idag inte till poäng.”